Kemi

stofmængden af chloridioner?

14. november 2019 af nschp - Niveau: C-niveau

Hej, jeg sidder med en kemirapport og forstår ikke helt, hvordan jeg skal udregne stofmængden af chloridioner. Rapportens hovedformål er at undersøge saltindholdet i brød.

Vi har lavet et forsøg med 5,44g brød opløst i 50mL demineraliseret vand, og derefter filtreret så det er en saltopløsning (af brødets salt og 50mL demineraliseret vand). Derefter har vi titreret med sølvnitrat AgNo3, indtil væsken blev rød, og ækvivalenspunktet er opnået. Det fik vi til at være 13,85mL. Betyder dette iøvrigt, at der er samme mængde AgNosom der er NaCl?

Nu er spørgsmålet så, hvordan man udregner stofmængden. Jeg ved at formlen er n = m/M, men hvad er m(massen)? og endnu værre, hvad er M(molarmassen)? Og måler man massen i mL eller L? 

Ville sætte rigtigt stor pris på alle svar! :)


Brugbart svar (2)

Svar #1
14. november 2019 af TingtokTea

Ækvivalenspunktet er når der er samme antal mol i hhv. sølvnitrat og natriumchlorid. Molarmassen finder du ved at slå op i det periodiske system og lægger at atomvægten sammen, jeg kan oplyse at molarmassen for NaCl er 58,44 g/mol.


Svar #2
15. november 2019 af nschp

Tak!


Skriv et svar til: stofmængden af chloridioner?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.