Matematik

bestem tidspunkter

14. november 2019 af Matt22345 - Niveau: A-niveau

I et koordinatsystem i planen bevæger et punkt P(x,y) sig, således at der til tidspunktet t gælder 

x=t^2-1

y=4t-t^3

a) Bestem koordinatsættet til hvert af banekurvens skæringspunkter med koordinatsystemets akser? 

b) Bestem de tidspunker t, for hvilke banekurven har en tangent, der er parallel med en af koordinatsystemets akser? 

Jeg har løst opgave a, hvordan løser jeg opgave b 

Jeg vedhæfter her banekurven 

Vedhæftet fil: Banekurven.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. november 2019 af Devooox

Du differentiere først vektorfunktionen. Derefter solver du r'(t)=0 (Du sætter den differentierede vektorfunktion lig med 0). Findes der løsninger har vektorfunktionen akseparallelle tangenter i de fundne værdier for t


Svar #2
14. november 2019 af Matt22345

Kan du muligvis vise hvordan man gør det. Når jeg skriver det på mit mapleprogram så gider den åbentbart ikke bringe noget frem. Kan du evt vise hvad der sker 


Svar #3
14. november 2019 af Matt22345

devoox er du der? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. november 2019 af Devooox

Skal nok lige lave noget, men skal du finde punkter eller bare t værdier? Ud fra opgave beskrivelsen skal du vel bare finde t værdier


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. november 2019 af Devooox

Her er mit bud

Vedhæftet fil:Matt22345.docx

Brugbart svar (0)

Svar #6
15. november 2019 af PeterValberg

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #7
15. november 2019 af AMelev

#0 Se din formelsamling side 31 (184) & (188) inkl. figur.
Tangenten er parallel med 1. aksen, når 2.koordinaten er 0. Du skal altså løse ligningen y'(t) =0.
Tangenten er parallel med 2. aksen, når 1.koordinaten er 0. Du skal altså løse ligningen x'(t) =0.


Skriv et svar til: bestem tidspunkter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.