Matematik

fremgangsmåder til at finde tangenten til grafen for en differentiabel funktion

04. december 2019 af lillekat2 - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen. 

Spørgsmål:  "Gør rede for to forskellige fremgangsmpder til at finde tangenten til grafen for en differentiable funktion. Illutrér med et ekspempel med en ikke-lineær funktion." 

Jeg har som sagt det her spørgsmål til matematik b niveau, og jeg er lidt usikker på om jeg forstår det ordentlig.

Kan mine to fremgangsmåder være fx. differentialkvotient og tangentensligning?  

Derefter kunne jeg lave et eksempel på tangentensligning siden det må ikke gøres igennem en lineær funktion eller er der en nemmere måde, at gøre det på? 

Sætter stor pris på al hjælp og indput. Tak på forhånd! 


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. december 2019 af Mathias7878

Givet f(x) og et punkt P(x_0,f(x_0)) kan man bestemme tangentens ligning ved

  y = f'(x_0)\cdot (x-x_0)+f(x_0)

Tilsvarende ved du, at tangentens ligning er en lineær funktion på formen y = ax+b, hvor a = f'(x_0) og y = f(x_0), hvorved b ligeledes kan bestemmes.

Sidstenævnte metode er dog akkurat den måde, man beviser tangentens ligning. 

- - -

 

 


Svar #2
05. december 2019 af lillekat2

#1

Givet f(x) og et punkt P(x_0,f(x_0)) kan man bestemme tangentens ligning ved

  y = f'(x_0)\cdot (x-x_0)+f(x_0)

Tilsvarende ved du, at tangentens ligning er en lineær funktion på formen y = ax+b, hvor a = f'(x_0) og y = f(x_0), hvorved b ligeledes kan bestemmes.

Sidstenævnte metode er dog akkurat den måde, man beviser tangentens ligning. 

Hej Mathias, tak for svar. 

Jeg har nu lavet de to fremgangsmåder. Jeg er dog i tvivl, hvad der mener med at give et eksempel med en ikke-lineær funktion ny hvor tangenten er en lineær funktion.. 

Har du et bud? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. december 2019 af Jonassssssss

Du kan f.eks. benytte et andengradspolynomium også bestemme tangenten til funktionens graf i et bestem punkt som du selv vælger. Så du kan blandt andet illustrere et eksempel ved at benytte f(x)=2x^2-3x-2


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. december 2019 af Anders521

#2 En rettelse i #1 

Der skrives at y = f(x0). Dette er ikke korrekt, da højresiden betegner en variable og venstresiden et tal. Konstanleddet b er dog et tal, således at b = f'(x0)+f(x0).


Svar #5
05. december 2019 af lillekat2

#3

Du kan f.eks. benytte et andengradspolynomium også bestemme tangenten til funktionens graf i et bestem punkt som du selv vælger. Så du kan blandt andet illustrere et eksempel ved at benytte f(x)=2x^2-3x-2

Hej Jonas, tak for svar. 

Jeg har valgt, at bruge et tredjegradspolynomium der hedder f(x)=x^3-3x^2+4 med P(1,f(1)). Tror du det er godt nok? 


Svar #6
05. december 2019 af lillekat2

#4

#2 En rettelse i #1 

Der skrives at y = f(x0). Dette er ikke korrekt, da højresiden betegner en variable og venstresiden et tal. Konstanleddet b er dog et tal, således at b = f'(x0)+f(x0).

Jeg har vedhæftet en fil med det jeg har gjort. Hvis du har mulighed for, at kigge på det, så må du meget gerne se om det nogenlunde ser rigtigt ud! 


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. december 2019 af Anders521

#6 Husk at være konsekvent med anvendt notation

*) Skriv hellere "Herefter skal vi finde f(1) ved at sætte 1 ind ..."  i 4. linje.

*) Starten af mellemregning i linje 5 bør der stå "f(1)=" og ikke "f(x)=".

*) I linje 9 skriv "f '(1) = ... = 3".

*) I den sidste linje har du smidt variablen x væk, så svaret er forkert.


Svar #8
05. december 2019 af lillekat2

#7

#6 Husk at være konsekvent med anvendt notation

*) Skriv hellere "Herefter skal vi finde f(1) ved at sætte 1 ind ..."  i 4. linje.

*) Starten af mellemregning i linje 5 bør der stå "f(1)=" og ikke "f(x)=".

*) I linje 9 skriv "f '(1) = ... = 3".

*) I den sidste linje har du smidt variablen x væk, så svaret er forkert.

Okay, tak! 


Skriv et svar til: fremgangsmåder til at finde tangenten til grafen for en differentiabel funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.