Studievalg og videregående studie

Vil rigtig gerne være læge, bedst at vælge HTX eller STX

07. december 2019 af lidtforvirret123

Heyy.. Jeg går i 9.kl. og glæder mig rigtig meget til at komme ind på gymnasiet. Problemet er bare, at jeg er i tvivl om, om jeg skal vælge STX eller HTX. I know, at der er folk i kommentaren der vil anbefale, at jeg burde snakke med min udannelsesvejlder om det, hvilket jeg også har tænkt mig at få gjort. 

Jeg vil bare lige spørge om andres personlige mening/erfaring, med den gymnasielle uddannelse de har valgt, hvis de, som jeg, gerne vil være læge.  

Kort sagt: Hvad er bedst at vælge HTX eller STX ift. at studere videre som læge. (Kunne godt tænke mig at blive børnelæge eller noget i den stil). Og hvilket gymnasie der ville være oplagt at vælge? Og hvorfor? (Jeg bor i Glostrup).  

Håber der er nogle søde mennesker, der gider at hjælpe:) 

Vh. forvirret sjæl


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. december 2019 af DrNielsen

Jeg blev oprindeligt student på STX. Det synes jeg gav et godt grundlag. Jeg tror ikke det er så vigtigt om du vælger det ene eller andet. Der er helt sikkert styrker og svagheder ved begge. Hvad mere vigtigt er hvilke fag du har. Matematik på højniveau er et must. Dernæst fysik og kemi på minimum B. Fysik gerne højniveau også. Det kom mig til gode i flere af de fag jeg har haft i tidens løb :-)


Svar #2
07. december 2019 af lidtforvirret123

Ejj, tusinde tak for svaret. Jeg har bare lige et spørgsmål mere, hvor lang tid har din uddannelse taget, og hvor gammel var du, da du blev færdiguddannet læge? Og hvilken form for læge er du? (Spørger bare af ren nysgerrighed)

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. december 2019 af Skaljeglavedinelektier

Jeg er selv student fra STX, og det giver et rigtigt fint grundlag, særligt hvis du har de rigtige fagkombinationer. Men det er nok næsten ligegyldigt, om du vælger det ene eller det andet - der er styrker og svagheder ved begge, som #1 siger. 

Det tager 6 år at blive læge på normeret tid, hvorefter der så følger 1 års KBU, og så tager det mellem 5 og en masse år at blive speciallæge alt efter, hvor hurtigt man får valgt, og om man får stillingerne. 

De fleste (på min årgang) var 21-22 år, da de startede, og så er det jo bare at ligge 6 år oveni. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. december 2019 af DrNielsen

Det tager som angivet herover minimum 6 år. Efterhånden er det mere reglen end undtagelsen at forlænge sit studie med forskningsår, lægevikariat deslige. Vi var 5 ud af ca 30 fra mit oprindelige hold der blev færdige sammen - dette på normeret tid. Og det er nok i virkeligheden nogenlunde repræssentativt for en hel årgang.

Den kliniske basis-uddannelse følger herefter. Det er delt op i en akut og en kronisk del. Den akutte del er 6 måneder på et hospital - typisk en akutafdeling. Den kroniske del er 6 måneder i enten en almen praksis eller på et psykiatrisk hospital(omend psykiatri er ved at blive udfaset). KBU'en handler i store træk om at lære at gebærde sig på et hospital. Det er enorm forskel på at være studerende og endelig være læge. Ansvaret er enormt og det skal man lige vænne sig til. Læringskurven er dog enormt stejl. Efter man er færdig med KBU får man ret til selvstændigt virke. Det har i praksis ingen større betydning idet KBU er obligatorisk. Så snart man har aflagt lægeløftet efter endt embedseksamen får man et autorisationsnummer. Og fra den dag kan man bl.a. udskrive medicin.

Herefter skal man til at vælge speciale. Det initieres med 1 år i en introduktionsstilling i et speciale man kunne tænke sig. De fleste søger flere introduktionsstillinger. Eksempelvis giver det mening at have kirurgisk erfaring fra flere typer kirurgiske specialer hvis det er den vej man ønsker at gå. Herefter følger en hoveduddannelsesstilling som varer fra 4,5 år og opefter. Når hoveduddannelsen er færdig er man speciallæge i valgte speciale. Både I og H stillinger er i princippet videreuddannelse, men der er ikke flere eksaminer og man tjener løn fra og med KBU'en.

Vejen er lang, men som skrevet har man allerede som KBU læge meget ansvar. Gradvist øges kompleksiteten af ens patienter samt det ansvar der følger. Derfor skal man ikke tænke på lægeuddannelsen som varende 12-15 år. "Kun" som de 6 år på universitetet.

Jeg var 27 da jeg blev færdig. Jeg er på den akutte del af min KBU lige nu. Således har jeg været ansat på en akutafdeling gennem snart 4 måneder :-)


Skriv et svar til: Vil rigtig gerne være læge, bedst at vælge HTX eller STX

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.