Fysik

En række teoretiske spørgsmål jeg har svaret på, men i tvivl..

18. december 2019 af hejmedjer1239 - Niveau: A-niveau

Ville sætte meget pris på at få feedback på det jeg har svaret på, og det jeg er i tvivl om. 

På forhånd tak! Har også vedhæftet et ekstra spørgsmål.

1.
"Hvorfor er der forskel på et halvåbent rør og den svingende streng?"

- Den svingende streng har to lukkede ender, hvorimod de halvåbne rør kun har 1 lukket ende.

------------------------------------------

2. Det her er mere et spørgsmål til jer:
- Er det korrekt forstået, at det er energien(elektrisk energi) fra batteriet, som lavet et arbejde på elektronerne og får deres potentielle energi til at stige? Jo mere energi batteriet har, desto højere fart har elektronerne?

------------

3. "Omtal sammenhængen mellem antal ikke henfaldne kerner N(t) og aktiviteten A(t)"
- Hvad skal jeg sige her? Umiddelbart ville jeg bare sige, at jo flere ikke henfaldne kerner der er, jo større er aktiviteten? 

------------


 4. ”Når et beta minus partikel (elektron) har høj energi og kommer tæt på atomkernen, så udsættes den for en acceleration, som udsender bremsestråling.”
- Rammer partiklen atomkernen eller hvad sker der lige præcist, som giver elektronen den en højere acceleration?

------------------

6. "Hvorfra kommer den radioaktive partikels energi?" 
-  Den stærke kernekraft holder protoner og neutroner sammen. For at den kan holde dem sammen, kræver det energi. Denne energi kaldes bindingsenergien. Protoner og neutroner mister masse når de indgår i en atomkerne. Denne masse kaldes m_defekt, og afgives som energi, så den stærke kernekraft kan holde nukleonerne sammen i kernen. Fordi den stærke kernekraft virker mest effektivt hvis atomet ikke er for stort, så betyder det, at den gerne vil afgive energi, hvis atomkernen og for ustabilt. Når atomet så bliver mindre, så afgives der den energi, som blev brugt til at få den stærke kernekraft til at holde fast på nukleonerne i kernen, i første omgang. Denne energi afgives i form af elektromagnetisk stråling, som har energi, men ingen masse, eller blot masse med kinetisk energi, som fx alfapartikler.



Vedhæftet fil: gf.png

Skriv et svar til: En række teoretiske spørgsmål jeg har svaret på, men i tvivl..

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.