Matematik

Vektorfunktioner: Dobbeltpunkt

29. januar 2020 af Lei20 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hvordan finder man parameterværdierne til et dobbeltpunkt, og hvordan finder man koordinatsættet til dobbeltpunktet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. januar 2020 af peter lind

Løs ligningen P(t1) = P(t2) . Der hvor der er flere løsninger  er dobbeltpunktet


Svar #2
29. januar 2020 af Lei20 (Slettet)

Det drejer sig om vektoreren 

s\vec(t) =\binom{0,5*t^2-4}{3*sin(t)}

Vil det så sige, at jeg skal løse ligningen x(t) = y(t) 


Svar #3
29. januar 2020 af Lei20 (Slettet)

Opgave:

A. Det oplyses, at banekurvens dobbeltpunkt ligger på x-aksen. Bestem de to parameterværdier til dobbeltpunktet.

B. Bestem koordinatsættet til dobbeltpunktet. 

Aflæste det til at være (1, 0). Men hvordan skal jeg beregne A? Skal jeg sige x(t) = 0 ? På x-aksen er skæringen 0.


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. januar 2020 af peter lind

Hvis punktet ligger på x aksen er skal du løse ligningen  er t = p*π p∈Z


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. januar 2020 af AMelev

Enten har du glemt t-begrænsninger, eller også er der problemer med grammatikken. Hvis der ingen begrænsning er, er der uendeligt mange dobbeltpunkter.
Væn dig til at uploade et billede af hele opgaven, så risikoen for fejl og mangler minimeres.

I princippet skal du løse ligningssystemet: x(t1) = x(t2) og y(t1) = y(t2) med betingelsen t1≠t2, men her får du jo at vide, at dobbeltpunktet ligger på 1.aksen, så y-værdien er 0.
Du kan altså nøjes med at løse y(t1) = 0, og se hvilke af løsningerne (jf #4), der også resulterer i samme x-værdi.
x(±n·π) = n2·π2 - 4, så P(n2·π2 - 4,0) er dobbelpunkt for alle n

                                

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Svar #6
30. januar 2020 af Lei20 (Slettet)

Her er et billede af opgaven. Når jeg løser ligningen y(t) = 0, får jeg t = 0. Jeg synes ikke, at det giver mening, for så betyder det, at parameterværdierne bliver (0, 0). Hvad skal jeg gøre?


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. januar 2020 af AMelev

Løser du ligningen med solve eller lign., eller siger du t = sin-1(0)? Det sidste er kun en af mange løsninger, da sin er periodisk. Jf #4 t = p·π, hvor p er et helt tal.
Som skrevet i #5, giver ±n·π samme x-værdi, men da -5 ≤ t ≤? 5, kan der kun være tale om t = ±π, der giver dobbeltpunktet (x(π),0)


Skriv et svar til: Vektorfunktioner: Dobbeltpunkt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.