Kemi

Entropi

01. februar 2020 af Minniei - Niveau: A-niveau

Kan det passe at hvis den molære tilvækst i entropi er større en 0, så går reaktionen mod en tilstand med mere uorden => reaktionen kan forløbe spontant?


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2020 af Sveppalyf

Du skal beregne ΔG for reaktionen. Hvis ΔG er negativ, så kan reaktionen forløbe spontant.


Svar #2
01. februar 2020 af Minniei

Tak, men mit spørgsmål er med andre ord, hvad det betyder, når ΔS>0?


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. februar 2020 af Sveppalyf

Du kan ikke bedømme det ud fra ΔS.

Ændringen i systemets entropi kommer af to ting: 1. Udveksling af varme med omgivelserne. 2. Entropi der opstår pga. irreversibiliteter:

ΔS = Q/T + Sp

Det er den producerede entropi Sp der udtrykker om processen er spontan eller ej. (Hvis Sp > 0, så er reaktionen spontan. Hvis Sp < 0, så kan reaktionen ikke lade sig gøre.)

Så du kan godt have en teoretisk reaktion hvor ΔS er positiv, men Sp negativ (det forudsætter at systemet modtager varme og leddet Q/T derfor er positivt). Reaktionen vil så ikke kunne lade sig gøre i virkeligheden, dvs. reaktionen er ufrivillig.


Svar #4
02. februar 2020 af Minniei

tak igen, men det er ikke det jeg spørger efter. Jeg er ikke interesseret i at vide om en reaktion kan forløbe spontant.

hvis en reaktions entropi er positiv - betyder det så noget for reaktionen?? Betyder det at reaktionen går mod mere uorden? betyder det noget andet? betyder det ingenting?


Brugbart svar (1)

Svar #5
02. februar 2020 af Sveppalyf

Hvis ΔS er større end 0, så betyder det ganske rigtigt at der er mere uorden på produktsiden i reaktionen (for eksempel flere gasmolekyler). Men fortegnet på ΔS alene siger ikke noget om hvorvidt reaktionen kan forløbe spontant eller ej (her spiller det også ind om der er varmeudveksling med omgivelserne samt hvilken temperatur den forløber ved). Du er nødt til at kigge på ΔG (som både tager højde for entropi, varmeudveksling og temperatur).


Skriv et svar til: Entropi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.