Matematik

Vektorer i 3D

05. februar 2020 af jensen536 - Niveau: A-niveau

Nogen der har et foreslag til hvordan jeg skal bestemme parameterfremstillingen for jordaksen?


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. februar 2020 af peter lind

Kuglens ligning er (x-a)2+(y-b)2+(z-c)2 = r2 hvor (a, b, c) er kuglens centrum og r dens radius.

Se https://da.wikipedia.org/wiki/Sf%C3%A6risk_koordinatsystem


Svar #2
05. februar 2020 af jensen536

Ligningen for jordkuglen er jeg kommet frem til. Det er mere den med at bestemme en parameterfremstilling for jordaksen 

Jeg ved at jordaksen går igennem origo, og at vinklen mellem jordaksen og y-aksen er 23,5 grader, det har bare ikke lykkes mig at omsætte det til en parameterfremstilling for jordaksen


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. februar 2020 af mathon

\small \begin{array}{lllll}\textup{parameterfremstilling}\\\textup{for jordaksen:}&(x,y)=\left ( \cos(90\degree-23.5\degree)\cdot t, \sin(90\degree-23.5\degree)\cdot t \right ) \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. februar 2020 af peter lind

i henvisningen er retningsvektoren givet ved  θ = 90º-23,5º, φ er afhængig af hvor jordaksen er i sin omdrejning


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. februar 2020 af mathon

dvs
                  \small \begin{pmatrix} x\\y \\ z \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} r\cdot \sin(\varphi )\cdot \cos(66.5\degree)\\ r\cdot \sin(\varphi )\cdot \sin(66.5\degree) \\ r\cdot \cos(\varphi ) \end{pmatrix}


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. februar 2020 af Capion1

Jordens akse opfører sig som et stykke legetøj, fra dengang farfar var barn, - en snurretop.
Når snurretoppen fik fart på, foretog dens akse en kegleformet bevægelse akkurat som Jordens akse.
Det tager dog noget længere tid for Jordens akse at foretage én cirkulær omgang, ca. 26000 år.
Det er forklaringen på, at stjernebillederne ikke ligger dér, hvor de lå, da isen dækkede Skandinavien.  


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. februar 2020 af mathon

korrektion:
                        \small \small \begin{pmatrix} x\\y \\ z \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} r\cdot \sin(23.5\degree )\cdot \cos(\theta )\\ r\cdot\sin(23.5\degree)\cdot \sin(\theta) \\ r\cdot \cos(23.5\degree ) \end{pmatrix}


Skriv et svar til: Vektorer i 3D

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.