Matematik

Opskriv en ligning for hver af de linjer, som siderne ligger på.

28. februar 2020 af Skuls - Niveau: A-niveau

ΔABC har vinkelspidserne A(-1,3), B (5,6), C (4,-2). Opskriv en ligning for hver af de linjer, som siderne ligger på.

Kan nogle hjælpe mig


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. februar 2020 af mathon

Ligningen for en ret linje gennem to kendte punkter
beregnes som i

                               https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1940514#1940524
                                             


Svar #2
28. februar 2020 af Skuls

Det er et andet spørgsmål


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. februar 2020 af mathon

                   \small \begin{array}{lllll} \textup{linjen gennem:}\\&\textup{AB:}&y=\frac{1}{2}x+\frac{7}{2}\\\\&\textup{AC:}&y=-x+2\\\\&\textup{BC:}&y=8x-34 \end{array}


Svar #4
28. februar 2020 af Skuls

Hvad skal jeg?


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. februar 2020 af mathon

              \small \small \begin{array}{lllll} \textup{linjen gennem:}\\&\textup{AB:}&a=\frac{6-3}{5-(-1)}=\frac{3}{6}=\frac{1}{2}\\\\&&b=3-\frac{1}{2}\cdot (-1)\\\\&&b=3\tfrac{1}{2}=\frac{7}{2}\\\\&&y=\frac{1}{2}x+\frac{7}{2} \end{array}


Svar #6
28. februar 2020 af Skuls

Skal jeg så regne dem ud?


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. februar 2020 af AMelev

Opdater din profil, så uddannelsen passer (9. klasse harmonerer ikke med A-niveau), ellers ved vi ikke, fx hvilken formelsamling, vi evt. kan henvise til.


Svar #8
28. februar 2020 af Skuls

#7

Opdater din profil, så uddannelsen passer (9. klasse harmonerer ikke med A-niveau), ellers ved vi ikke, fx hvilken formelsamling, vi evt. kan henvise til.

Det er matematik på A i 1g


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. februar 2020 af AMelev

Så er det i orden.
Du skal bestemme ligningerne for hver af de tre linjer, som trekantssiderne er en del af.
Du kender to punkter på hver af dem, så du skal benytte formel (62), (63) & (64) side 13 i formelsamlingen.
Det skal du altså gøre tre gange med forskellige kombination af punkter. Kald fx linjerne for lABlBC og lAC.


Skriv et svar til: Opskriv en ligning for hver af de linjer, som siderne ligger på.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.