Studievalg og videregående studie

Er i tvivl om jeg skal vælge htx eller stx. HJÆLP.

28. februar 2020 af Skoletræt4

Hej allesammen, jeg er lige nu igang med at sende min ansøgning til mit gymnasie, men er stadig i tvivl om hvad jeg vil. Jeg er god til alle fag, men er nok bedst til matematik. Jeg er mega usikker på hvad jeg skal vælge, men har en ide om at jeg vil være enten datalog eller ingeniør.


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. februar 2020 af Anders521

# 0

Vælg den ungdomsuddannelse du mener passer bedst til dig. Hvis det viser sig at uddannelsen var forkert, så skift.


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. februar 2020 af hejjjjjjjjjj09

Jeg elsker matematik, og går selv på STX (biotekA,matA,fysB). Jeg endte med at vælge stx frem for hhx eller htx fordi jeg både er glad for naturvidenskabelige fag og sproglige/humanistiske fag, såsom dansk, engelsk og historie! Desuden vil jeg hellere skrive en dybdegående teoretisk aflevering om fysik, end at stå med forsøg og "innovationsprototyper" i mange, mange timer hver dag. 

Igen - hvis du har specifikke spørgsmål svarer jeg hellere end gerne


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juni 2020 af shittypeacock

Jeg kan måske give lidt indsigt i undervisningen på HTX, som jeg oplever den ift. STX - jeg selv går i 3.g på HTX, og jeg ved nu at det var det rette valg for mig. 
På HTX, har vi ofte meget projektorienteret undervisning, og generelt få klasseundervisningstimer. Altså, hvis du har været udsat for projektugen i folkeskolen, hvor du skulle finde en problemformulering, udarbejde teori og et produkt, er det lidt i samme stil i større skala. Eksempelvis i faget teknologi og teknikfag, arbejder vi gerne med et projekt i 1-3 måneder, og udarbejder vores egne produkter. Altså, vi finder selv løsninger på de problemer vi ser ude i verdenen. Jeg kan eksempelvis huske, at jeg i 1.g lavede et hult skærebræt, så kødsaft kunne dryppe derned istedet for ud på bordet. Det byggede vi i værkstedet efterfølgende, i rigtig træ osv. Det er et eksempel på et meget lille problem i hverdagen, men vi har også tacklet emner som madspild og lignende. 
På HTX kommer du ikke uden om dansk, engelsk og samfundsfag. Tilgengæld har vi ikke obligatorisk idræt, religion, tysk/fransk og billedkundskab. På HTX har vi generelt meget fokus på anvendelse - du lærer ikke noget blot for at vide det eksistere, men fordi det skal sættes ind i en kontekst og bruges på den ene eller den anden måde. 
Jeg har hørt fra de der har læst videre fra HTX, at denne arbejdsform ses rigtig meget på de videregående uddanelser, og at de gennem vores store mængde projektarbejde har været bedre klædt på end nogle af deres medstuderende - men det er kun noget jeg har hørt, og det er selvfølgelig end subjektiv vurdering (og kommer helt sikkert an på hvilket uni man går på). 

MEN - lad være med at stresse. Du har hele grundforløbet til at vælge om, hvis det skulle ske du valgte forkert. Det er der rigtig mange der gør, så det skal du ikke bekymre dig om. Derudover får du mere og mere indflydelse på din uddannelse jo længere du kommer - du vælger jo eksempelvis studieretning og valgfag, som kan køre din uddannelse i den retning der passer dig. 

Men ligesom #2, må du endelig spørge hvis du har brug for mere uddybning. Jeg svarer gerne på alle de underlige, overraskende detaljerede eller oplagte spørgsmål! der er ingen skam i at være nysgerrig og/eller i tvivl om noget :-) 
 


Skriv et svar til: Er i tvivl om jeg skal vælge htx eller stx. HJÆLP.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.