Matematik

Trigometri og plangeometri

24. marts 2020 af torbenddd (Slettet) - Niveau: B-niveau

Der udskæres en lukket form i en stålplade med dimensionerne 90 mm x 160 mm. Pladen er 2 mm tyk og har vægtfylden 7,8 g/cm3.

En halvcirkel føjes sammen med en tangent som vist i figur 1.

Bestem cirklens ligning for den anvendte cirkel i det viste koordinatsystem.
Bestem afstanden P4 P5.
Bestem pladerestens vægt efter udskæring.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. marts 2020 af Eksperimentalfysikeren

Start med at finde radius i halvcirklen. Hint: Du skal her kun se på tallen i x-retningen.

Find så på samme måde afstanden P1P3.

Ud fra P1 og radius kan du finde placeringen af O og P2.

Jeg går ud fra, at P3P4 er tangent til halvcirklen. Den står derfor vinkelret på radius til P4. Tegn denne radius. Så har du en retvinklet trekant OP3P4. I den kender du hypotenusen OP3 og kateten OP4. Så kan du finde de to spidse vinkler i trekanten, og den manglende katete P3P4. Ved hjælp af endnu en hjælpelinie og ensvinklede trekanter kan du finde P4's koordinater. Derefter benytter du afstandsformlen.

Cirkeludsnittet P1OP4 har en vinkel, der så kan findes ud fra trekantens vinkel O. Benyt den til at finde cirkeludsnittets areal. Trekantens areal findes ved ½hg (husk, at det er en retvinklet trekant.


Svar #2
24. marts 2020 af torbenddd (Slettet)

@Eksperimentalfysikeren 
 

Så radius er = 4
Kan ikke se mig til hvordan jeg regner afstanden mellem pp3
Hvis du ville være så god at komme med nogle formler jeg kan bruge ville jeg være meget glad.
Tak på forhånd


Skriv et svar til: Trigometri og plangeometri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.