Dansk

Diskursanalyse – med ét nodalpunkt

26. marts 2020 af Jens312 - Niveau: A-niveau

Hej SP

Jeg er fuldt i gang med SRP-projektet, hvor jeg skal analysere et tekst vha. diskursanalyse. I teksten argumenterer forfatteren for et fænomen, mens at det også beskrive af forfatteren, hvorfor de, som er imod fænomenet, ikke har ret. Jeg er her usikker på, hvordan jeg skal opsætte nodalpunkter og ækvivalenskæder? Ville man sige, at der var to nodalpunkter (et nodalpunkt, hvor der argumenteres for fænomenet, og et, hvor der tales imod), og hvor hvert af disse nodalpunkter har en ækvivalenskæde? Eller kan man slå dem sammen til ét nodalpunkt på den ene eller anden måde?

Hilsen Jens


Svar #1
26. marts 2020 af Jens312

Det kan beskrives lidt mere konkret: Forfatteren giver selv udtryk for, hvorfor han er for fænomenet. Desuden beskriver han, hvordan nogle andre er imod fænomenet. Han opstiller således to antagonistiske diskurser, men han taler kun for den ene, mens han blot beskriver den anden. Kan man så opstille to nodalpunkter med hver sin ækvivalenskæde?

Dbh Jens


Skriv et svar til: Diskursanalyse – med ét nodalpunkt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.