Matematik

Statistik u. hjælpemidler. NEMT!

03. april 2020 af matHTX2021 - Niveau: B-niveau

Hejsa. Har brug for hjælp med denne... 


Svar #1
03. april 2020 af matHTX2021

Vedhæftet her


Svar #2
03. april 2020 af matHTX2021

Den må faktisk gerne løses med hjælpemidler... men ja.. hjælp søges. :D


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. april 2020 af AMelev

                                    
a) 0. kvartil = Min og 4: kvartil = Max
Variationsbredde = Max - Min

b) Den er jeg ikke helt sikker på, da det ikke fremgår, om datamaterialet er diskret eller grupperet, men lad os antage, det er grupperet, idet man så antager, at målingerne er ligeligt fordelt inden for givne intervaller.. Så kan du tegne sumkurven for fordelingen ved at plotte punterne (0,0), (30,25%), (50,50%), (70,75%) og (80,100%) og forbinde dem med rette linjestykker.
Så aflæser du 5%-fraktilen og 95%-fraktilen. De midterste 90% ligger så mellem disse to x-værdier. Men resultatet skal tages med et gran salt, da det afhænger af, hvordan man intervalindeler.

c) Du kan tegne bokspottet ved at lave boksplot for {Min,1.kv., median,median,3.kv,Max}.


Svar #4
05. april 2020 af matHTX2021

mht b) hvad mener du med de midterste 90%? er det antallet af observationer fra 5% til 95%? Forstår det ikke helt ...

#3

                                    
a) 0. kvartil = Min og 4: kvartil = Max
Variationsbredde = Max - Min

b) Den er jeg ikke helt sikker på, da det ikke fremgår, om datamaterialet er diskret eller grupperet, men lad os antage, det er grupperet, idet man så antager, at målingerne er ligeligt fordelt inden for givne intervaller.. Så kan du tegne sumkurven for fordelingen ved at plotte punterne (0,0), (30,25%), (50,50%), (70,75%) og (80,100%) og forbinde dem med rette linjestykker.
Så aflæser du 5%-fraktilen og 95%-fraktilen. De midterste 90% ligger så mellem disse to x-værdier. Men resultatet skal tages med et gran salt, da det afhænger af, hvordan man intervalindeler.

c) Du kan tegne bokspottet ved at lave boksplot for {Min,1.kv., median,median,3.kv,Max}.


 


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. april 2020 af AMelev

Ja, der må ligge 5% på hver side af de midterste 90%.


Svar #6
05. april 2020 af matHTX2021

#5

Ja, der må ligge 5% på hver side af de midterste 90%.

Yes, men det samlede datasæt er 100%? så hvorfor 5% og 95%... forstår ikk hvorfor de to?


Skriv et svar til: Statistik u. hjælpemidler. NEMT!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.