Matematik

Hjælp! - matematik

20. april 2020 af amal5 - Niveau: B-niveau

Jeg kan virkelig ikke finde ud af den her - jeg må gerne bruge maple men jeg kan simpelhen ikke lige finde ud af hvad det er jeg skal gøre og ville derfor høre om der var en der ville hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. april 2020 af PeterValberg

Jeg indsætter lige dit vedhæftede billede, det gør det nemmere at hjælpe

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. april 2020 af mathon

Beregn først radius r med punktafstandformlen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. april 2020 af PeterValberg

a) Se video nr. 30 på denne videoliste < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #4
20. april 2020 af amal5

Jeg har lige set videoen - men kan den bruges når der står at den går igennem p og ikke at p ligger på cirklen?


Brugbart svar (1)

Svar #5
20. april 2020 af mathon

                     \small \begin{array}{lllll}a)&c\textup{:}&(x-1)^2+(y+2)^2=5^2\\\\&\textup{tangenten til }\\&\textup{cirklen i }(x_o,y_o)\\&\textup{har ligningen:}&(x_o-1)\cdot (x-1)+(y_o+2)\cdot (y+2)=5^2 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. april 2020 af PeterValberg

#4 cirklens radius er lig med længden af vektor CP

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (1)

Svar #7
20. april 2020 af mathon

                     \small \begin{array}{lllll}c)&\textup{Bring }l\textup{ p\aa \ formen}\qquad y=ax+b\\& \textup{og inds\ae t for }y\\& \textup{i cirkelligningen.}\\\\&\textup{Hvis }l\textup{ er tangent, m\aa\ den reducerede andengradsligning \textbf{kun} have }\mathrm{\acute{e}}\textup{n l\o sning} \end{array}


Svar #8
21. april 2020 af amal5

Jeg sidder lige nu og laver den - men jeg forstår stadig ikke helt opgave c :-((


Brugbart svar (0)

Svar #9
21. april 2020 af mathon

#8

                    \small \begin{array}{lllllll}c)& l \textup{:} \qquad y=-\frac{4}{3}x-9\\& \textup{som inds\ae ttes for }y\\& \textup{ i cirkelligningen.}\\\\& (x-1)^2 +\left(-\frac{4}{3}x-9+2 ^2\right )=5^2\\\\&x^2+6x+9=0\\\\&(x+3)^2=0\qquad \textup{som netop har }\mathrm{\acute{e}}\textup{n l\o sning} \\&\textup{og dermed }\mathrm{\acute{e}}\textup{t punkt f\ae lles med } l\textup{, hvorfor }l\textup{ er tangent til cirklen.} \end{array}


Skriv et svar til: Hjælp! - matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.