Matematik

Argumenter ud fra grafen

28. april 2020 af Mettes3 - Niveau: C-niveau

De har 5 meter hegn, som skal bruges som den ene side af hundegården. Hegnet vil de stille i et hjørne mellem hus og stald, så Frodo får en trekantet indhegning.  
Arealet af hundegården er givet ved funktionen:   f(x)=((1)/(2))·x·√(25-x^(2) )  ,   0<x<5
Hvor x betegner længden af siden ind mod huset (i meter).  d

Hvor lang skal siden x være, hvis hundegården skal have størst muligt areal? Argumenter ud fra grafen

er det så korrekt at jeg siger x er 6, eller er det forkert skal jeg forklare det anderledes? tak på forhånd :) 

Vedhæftet fil: 20200428_145424.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. april 2020 af peter lind

Du skal også fortælle hvorfor du mener det

Brugbart svar (0)

Svar #2
28. april 2020 af Festino

Nej, det er ikke korrekt. Du skal finde det x, hvor y er størst. Du har fundet, at det største y er y=6. Du skal så fortælle, hvad x er, når y=6.

Svar #3
28. april 2020 af Mettes3

Ahaa tak for dit svar er det så ud fra grafen jeg finder det ? er det 7? eller skal man bruge en speciel metode? tak på forhånd :) 

Brugbart svar (0)

Svar #4
28. april 2020 af PeterValberg

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #5
28. april 2020 af Festino

Ja, det er ud fra grafen. Du går vandret ind ved y=6 til du møder grafen. Herefter går du ned og finder svaret x=4. Det vil sige, at ved længden x=4 meter er arealet størst, nemlig 6 kvadratmeter, idet f(4)=6. Det fremgår så af #4, at svaret ikke er helt præcist, men hvis opgaven er at finde svaret ved aflæsning, så er svaret godt nok. Når du har lært differentialregning, kan du finde det eksakte svar.

Brugbart svar (0)

Svar #6
28. april 2020 af PeterValberg

#5 Nej, det er ikke helt korrekt, - se grafen i #4

Tilføjet efterfølgende:

Men jeg er enig med #5 dog, - hvis resultatet skal bestemmes
ud fra grafen alene, så svaret i #5 være i orden (med en vis unøjagtighed)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Svar #7
28. april 2020 af Mettes3

okay super tak for hjælpen :) 

Skriv et svar til: Argumenter ud fra grafen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.