Matematik

Definition af eksponentiel sammenhænge.

29. april 2020 af - Niveau: C-niveau

Hej :)

Det var meningen jeg skulle til matematik eksame her om lidt, men pga. corona er det ikke muligt, så jeg får istedet en standpunktskarakter, hvilket er helt fint fra min side af.

Mit problem er at vi alle i klassen har fået en slags "opgave" som vi så skal forklarer mundtligt over zoom.us

Min opgave: Du skal komme ind på: Definition af eksponentiel sammenhæng. Grafen for eksponentiel sammenhæng. Betydning af konstanterne a og b. Du kan desuden komme ind på: Bestemmelse af konstanterne a og b.

Problemet er at jeg ved ikke helt hvordan jeg skal definerer eksponentiel sammenhænge , og hvad betydningen af konstamterne a og b er, og hvordan det bestemmes.. :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. april 2020 af mathon

Eksponentiel sammenhæng
mellem x og y:
                                   y=f(x)=b\cdot a^x
 


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. april 2020 af mathon

\begin{array}{lllll} & b=f(0)\qquad a \textup{ er fremskrivningsfaktoren ved en for\o gelse af x-v\ae rdien med 1}\\\\& a=1+r\\ \textup{hvor} \\&r\textup{ er v\ae kstraten} \end{array}


Svar #3
03. maj 2020 af

Så jeg kan godt sige at f(x)=1,2x*1,4 er en sammenhæng mellem x og y?

Og at 1,2 er a og 1,4 er b

Og hvis a er større end 1 er funktionen voksende hvis den er under er den aftagende?


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. juli 2020 af mathon


                   \small \small \small \begin{array}{llll} \textup{N\aa r den }\\ \textup{eksponentielle }\\ \textup{funktion er}\\ \textup{aftagende, er:}& 0<a<1 \end{array}


Skriv et svar til: Definition af eksponentiel sammenhænge.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.