Matematik
gang sammen
(a-1) (4-b)=...
er det så 5ab, da - og - er += 4+1=5ab
Svar #1
11. maj 2020 af Mathias7878
Du skal bruge, at
(a-b)(c-d) = ac - ad - bc + bd
Hvis du så bruger dine tal, hvad får du så? Det du har skrevet er ikke korrekt.
Svar #2
11. maj 2020 af jamenhalløjsa
nej, ikke helt...
Når man ganger med parenteser, skal man gange hvert tal/bogstav i den ene parentes, med hvert af tallene/bogstaverne i den anden parentes, så:
(a - 1)*(4 - b ) = a*4 + a*(-b)+(-1)*4+(-1)*(-b)
Så er parentesen ganget ud, og nu kan man så forkorte ved at gange de forskellige tal/bogstaver osv, så man ender med:
4a-ab-4+b
Svar #3
11. maj 2020 af Kasperx1738 (Slettet)
okay hvad med så hvis det er (2+a) (b+5) hvad skal man så gøre hvis det er + istedet for -
Svar #5
11. maj 2020 af ringstedLC
sakset fra den anden tråd om samme opgave:
hvorfor er du sån der imod mig? bare hjælp til den første så kan jeg resten ellers kommer jeg ikke vider. problemet er bare hvordan man løser den ellers for jeg aldrig hjælp og kommer ingen vejene
På syv minutter har du nået at læse #2, skrive den af og spørge om den næste opgave af nøjagtig samme karakter. Det viser tydeligt som andre også har pointeret, at du ganske enkelt ikke bruger dit hoved og dine øjne til selv at læse op på stoffet.
Gå off-line, læs i din bog m.m. og kom så med noget, der viser, at du vil og kan hjælpes.
Svar #6
11. maj 2020 af Kasperx1738 (Slettet)
(2+a) (b+5)
Er det så 2×b+2*(+5)+(+a)*b+(+a)*(+5)
Så er parentesen ganget ud, og nu kan man så forkorte ved at gange de forskellige tal/bogstaver osv, så man ender med:
2b+ab+5-b
Er det korrekt
Svar #7
11. maj 2020 af ringstedLC
Første linje er rigtig. "Forkorte" er noget, man gør med brøker, men der kan reduceres, hvilket du gør forkert, måske ville det hjælpe, hvis du nøjedes med at bruge parenteser omkring negative tal. +(+a) = a
Svar #8
11. maj 2020 af AMelev
2×b+2*(+5)+(+a)*b+(+a)*(+5)
Ja, bortset fra det tegn, som skulle være * eller mere korrekt ·
Så er parentesen ganget ud, og nu kan man så forkorte ved at gange de forskellige tal/bogstaver osv, så man ender med
Ja, men forkorte (gange med samme tal i tæller og nævner) er kun noget, man kan gøre med brøker, men man kan reducere
2b+ab+5-b
Nej! Hvad skete der med +2*(+5) og (+a)*(+5), og hvor kom 5-b fra?
Tag det systematisk fra venstre mod højre - et skridt ad gangen.
Svar #11
12. maj 2020 af Moderatoren
Hvorfor opretter du endnu en bruger? Og hvorfor giver du dig selv ret?
Svar #12
12. maj 2020 af sten0123 (Slettet)
hvad jeg har selv ikke oprettet en bruger da jeg havde en selv kasperx1738
Svar #13
12. maj 2020 af Moderatoren
Jeg har slettet den. For ca. 10 gang: Brug din bruger på Kasperx1738
Svar #14
12. maj 2020 af MandenMedMangeHatte
Kasper, du er godt nok mærkelig. Ikke nok med at du opretter en ny bruger for at give dig selv ret, men du aner jo ikke hvad du taler om. Du giver dig selv ret i noget, som er helt forkert. 2*5+a*b er overhovedet ikke det rigtige svar. Nu må du altså tage dig sammen.
Svar #15
12. maj 2020 af AMelev
#6 og #9
Når du så har det, skal du sefter, om der er noget af "samme slags", så du kan reducere.
Svar #18
12. maj 2020 af AMelev
#16 Ja men hvorfor i alverden skriver du tallene i denne unaturlige rækkefølge i forhold til dine beregninger. Vær systematisk, ellers bliver det for svært for dig at overskue
PS! Drop de irriterende indlæg med ? kort tid efter, du har sendt dit spørgsmål.
Vi har alle et arbejde ved siden af dette frivillige arbejde på Studieportalen, så vi kan ikke bare lige servicere dig, når det passer dig. Hvis du vil have her-og-nu hjælp, må du henvende dig på en "betalings-kanal".
Du har i forvejen trukket ret store veksler på vores tålmodighed, fordi du ignorerer/skimlæser de angivne retningslinjer og kommer med halve svar.