Dansk

Debatterende og reflekterende artikel

18. maj 2020 af raqu4 - Niveau: A-niveau

Hej, jeg skal op i dansk i morgen og er i tvivl om, jeg har forstået den debatterende og reflekterende artikel rigtigt. 

Den debatterende artikel: ofte står der i opgaveformuleringen, at man skal tager udgangspunktet i den ene artikel og inddrager en eller to andre. Man starter med at skrive indledning, diskuterende del, hvor man skriver om synspunkterne i den ene artikel og inddrager citater, derefter den debatterende del, hvor man inddrager den anden artikel, hvor man sætter synspunkterne fra den første og anden artikel overfor hinanden og bruger citater, bagefter skriver man om ens egen mening og understøtter det med et eksempel, man selv kan finde på eller eksempler fra teksterne, til sidst skriver man en konklusion. 

Den reflekterende artikel: indledning, hoveddelen, hvor man finder interessante synspunkter fra teksterne og reflektere over dem ved at skrive om ens oplevelser og viden om emnet, til sidst en konklusion.

Jeg har læst om de to genrer, men er stadig usikker om, jeg har forstået dem, derfor skriver jeg her. 

På forhånden tak 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2020 af Moderatoren

Ja, du starter med en indledning. 

Herefter en diskuterende del, hvor du kommer med synspunker og argumenter fra teksterne. 

I den debaterende del kommer dit eget synspunkt på banen

Til sidst skal du skrive en afslutning – den skal hænge sammen med din indledning.


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. maj 2020 af Moderatoren

Den reflekterende har du vist godt styr på. 

Det lyder dog lidt, som om, at du i begge mener at indledning og afslutning er "nem og hurtig" at lave. Men de dele er altså også vigtigt, da de binder din opgave sammen.


Skriv et svar til: Debatterende og reflekterende artikel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.