Fysik

Fysik A Skriftlig STX - hvad synes I?

20. maj 2020 af mart111i - Niveau: A-niveau

Hej med jer! Jeg har netop været til eksamen i fysik A på STX - er der andre fysser derude? Jeg er interesseret i at høre hvad I synes om sættet - i min klasse var vi nemlig ret lettede over dets sværhedsgrad. er det også jeres indtryk?


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. maj 2020 af Lua13

Havde især svært ved 1b, men ellers synes jeg, det var okay.

Hvad var din fremgangsmåde på 1b?


Svar #2
20. maj 2020 af mart111i

Den tog også lidt tid for mig - endte med at løse den sådan her :D


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. maj 2020 af Soeffi

#0. Har du sættet? Send venligst til [email protected].


Svar #4
20. maj 2020 af mart111i

Hej, jeg kan godt finde det igen. Hvad da?

Brugbart svar (0)

Svar #5
20. maj 2020 af physique

Hvad fik i 6b til? Jeg syntes at den var lidt for nem at lave...


Svar #6
20. maj 2020 af mart111i

Var det den med elevatorens kraft? Det tænkte jeg også, jeg udregnede bare centripetalkraften?

Brugbart svar (0)

Svar #7
20. maj 2020 af physique

jep det gjorde jeg også


Svar #8
20. maj 2020 af mart111i

Det er da altid noget :D
Hvad med den med kraften fra øjet på pinden? Jeg brugte ændring i bevægelsesmængde ,men det blev lidt underligt synes jeg...

Brugbart svar (0)

Svar #9
20. maj 2020 af physique

Jeg legede også med ideen, men endte med at finde den kinetiske energi (som er bevaret) til at finde effekten, derefter kunne jeg med P=F*v finde kraften. Jeg fik den til 3.2*10^-4N. Hvad fik du?


Svar #10
20. maj 2020 af mart111i

Ah, det lyder fornuftigt - jeg var nede i nanoNewton i hvert fald :o

Brugbart svar (0)

Svar #11
20. maj 2020 af physique

Nu når jeg tænker over det så skulle man sikkert have brugt impulssætningen ))):


Svar #12
21. maj 2020 af mart111i

Jeg synes nu din tilgang lyder fornuftig - jeg brugte slet ikke oplysningen om at stødet var elastisk...


Brugbart svar (0)

Svar #13
21. maj 2020 af jamenhalløjsa

#6 Var det den med elevatorens kraft? Det tænkte jeg også, jeg udregnede bare centripetalkraften?

Er så i tvivl om man bare skulle udregne centripetalkraften, for flere fra min klasse udregnede også tyngdekraften på personen, og så beregnede en kraft ud fra tyngdekraften og centripetalkraften som de så angav som svaret.... men er der nogen der ved hvad der var det rigtige at gøre??


Brugbart svar (0)

Svar #14
21. maj 2020 af jamenhalløjsa

#9

Jeg legede også med ideen, men endte med at finde den kinetiske energi (som er bevaret) til at finde effekten, derefter kunne jeg med P=F*v finde kraften. Jeg fik den til 3.2*10^-4N. Hvad fik du?

Jeg fik det samme som dig i den opgave, men udregnede selv bare Fres=m*a...


Brugbart svar (0)

Svar #15
21. maj 2020 af physique

#13 ja tænkte jeg også, men regner med at man ser bort fra det pga udlignes af normalkraften


Brugbart svar (0)

Svar #16
21. maj 2020 af physique

#12 hmm nej tror du har gjort det rigtigt, er rimlig i tvivl jeg må prøve at lave den igen og se hvad jeg får


Svar #17
21. maj 2020 af mart111i

#15 ja, centripetalkraften er jo også den samlede kraft, og dermed er det vel ikke relevant med de andre? Tænkte jeg :D

#16 du må gerne skrive hvis det er, kan også være jeg kan få den regnet igen ;)

Brugbart svar (0)

Svar #18
22. maj 2020 af physique

#17 hvordan fandt du ændring i bevægelsesmængden  i 4b? Jeg kan ikke få noget i nano Newtons???


Svar #19
22. maj 2020 af mart111i

Tja, mit endte sådan her, men er ikke ligefrem stolt af det ;)

Vedhæftet fil:impuls.docx

Skriv et svar til: Fysik A Skriftlig STX - hvad synes I?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.