Matematik

Hvad tilhører grafen?

26. maj 2020 af mikkel981 - Niveau: B-niveau

Hej.

Jeg forstår ikke helt, hvordan man løser disse slags opgaver? :)

Vedhæftet fil: afl.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. maj 2020 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. maj 2020 af peter lind

Hvis f har lokalt maksimum eller minimum er dens aflede 0


Svar #3
26. maj 2020 af mikkel981

Den information forstår jeg ikke helt, jeg ved dog hvad lokalt maksimum eller minimum betyder.

Men "dens aflede er 0" det udtryk forstår jeg ikke helt.. Unskyld jeg er krævende.


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. maj 2020 af Jones2929

#3

Den information forstår jeg ikke helt, jeg ved dog hvad lokalt maksimum eller minimum betyder.

Men "dens aflede er 0" det udtryk forstår jeg ikke helt.. Unskyld jeg er krævende.

Hvis funktionen f(x) har et lokalt maksimum eller minimum, så er funktionen f'(x) = 0 (den skærer x - aksen). 

Vi ser, at B skærer x - aksen, når A har lokalt maksimum og minimum. Hvad siger det for opgaven?


Svar #5
26. maj 2020 af mikkel981

At grafen B er f ' 

Jeg kan ikke rigtig se det der (Hvis funktionen f(x) har et lokalt maksimum eller minimum, så er funktionen f'(x) = 0 (den skærer x - aksen). )

Har du mulighed for at tegne det på tegningen, sry.


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. maj 2020 af peter lind

Det har jeg ikke; men jeg kan forklare det. Den røde har et minimum og den grønne skærer x-aksen 3 steder

Den grønne har 2 ekstemaer og se selv efter om det passer med at den grønnes skæring med x-aksen


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. maj 2020 af Jones2929

#5

At grafen B er f ' 

Jeg kan ikke rigtig se det der (Hvis funktionen f(x) har et lokalt maksimum eller minimum, så er funktionen f'(x) = 0 (den skærer x - aksen). )

Har du mulighed for at tegne det på tegningen, sry.

Nej. Det er A, som er f' (jeg lavede dog en lille fejl i min originale besked. Undskyld :) )

Lokalt maksimum og minimum: B har et lokalt minimum lidt før (0;0) og et lokalt maksimum lidt efter (0;0).

Nu ved jeg ikke hvad det nøjagtige koordinat er, så jeg skriver bare "x"

Den vokser fra \sqsupset -8; -x\sqsupset, aftager fra \sqsubset -x; x\sqsupset og vokser i \sqsubset x; uendelig\sqsubset

 

Vedhæftet fil:forklaring.png

Svar #8
26. maj 2020 af mikkel981

Nu har jeg markeret den grønne 2 ekstremaer og skæringer med x-aksen, samt den røde grafs minimum.

Jeg kan bare ikke se, hvordan man aflæser hvilken graf det er.

Det ser ud til at jeg dumper i morgen når jeg ikke kan løse så "nemme" opgaver

Vedhæftet fil:nyt.png

Brugbart svar (0)

Svar #9
26. maj 2020 af Jones2929

#8

Nu har jeg markeret den grønne 2 ekstremaer og skæringer med x-aksen, samt den røde grafs minimum.

Jeg kan bare ikke se, hvordan man aflæser hvilken graf det er.

Det ser ud til at jeg dumper i morgen når jeg ikke kan løse så "nemme" opgaver

Hej igen. Jeg lavede en lille fejl. Jeg forvekslede A og B i besked 4. Tjek besked 7 og min vedhæftning

Jeg lavede en lille fejl


Svar #10
26. maj 2020 af mikkel981

Ah nu kan jeg se, hvordan man aflæser det.

Mange tak Jones for din tegning og tak Peter for hjælpen.


Brugbart svar (0)

Svar #11
26. maj 2020 af Jones2929

#10

Ah nu kan jeg se, hvordan man aflæser det.

Mange tak Jones for din tegning og tak Peter for hjælpen.

Intet problem. Jeg havde selv ret svært ved monotoniforhold og differentielregning i starten. Du skal nok klare den i morgen. Selv forstår jeg ikke, hvorfor disse opgaver er en del af opgaverne uden hjælpemidler. Jeg synes selv, at de er lidt i den svære ende for opgaver uden hjælpemidler


Svar #12
26. maj 2020 af mikkel981

:DDDDD

En stor fejltagelse fra min side er, at jeg læser op dagen før jeg skal til eksamen. Jeg skulle nok have løst nogle opgaver førhen for at få en bedre chance.

Men nu må vi se og held og lykke, når du en dag også skal til eksamen :)


Skriv et svar til: Hvad tilhører grafen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.