Dansk

Barndommens Gade analyse

30. maj kl. 15:23 af Ida0000 - Niveau: 9. klasse
Bogen der kan hjælpe med en analyse af Barndommens Gade af Tove ....
Hvad er budskabet ?

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. maj kl. 16:23 af Goten

Du har allerede stillet spørgsmålet her.

Nu har jeg ikke selv læst digtet, men hvad tror du, at det kunne være ud fra titlen og tematikkerne?

Svar #2
30. maj kl. 17:05 af Ida0000

Altså teksten handler om, den gade (barndommens gade), som stive er vokset op henne. I teksten fortæller hun om sit liv på godt og ondt, dvs de gode samt dårlige minder hun har fra gaden.
Men kan bare ikke finde budskabet, jeg mener at der ikke rigtig er noget budskab, da det jo bare er en genfortælling af hendes barndom, på barndommens gade????

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. maj kl. 22:38 af maria2016

Jeg kan ikke helt huske digtet, men budskabet kan fx være at hun vil fortælle om sin udvikling, og hvordan det var at leve i København dengang. Desuden kan budskabet være at det er svært, at finde sin identitet, da man ikke har en mor, som tager godt imod en, dette ses bl.a når hun går alene ind i mørket og gå til ro på feltsengen med alle sine tanker og al sin angst.

Svar #4
30. maj kl. 22:39 af Ida0000

Ka helt sikkert. Det giver rigtig god mening.
Tak skal du have :)
Ved du så, hvilken fortæller det er skrevet i, mener selv det er en jeg-fortæller ?

Brugbart svar (0)

Svar #5
30. maj kl. 22:44 af maria2016

Jeg synes at digtet er skrevet i det lyriske jeg som er gade, hvor hovedpersonen er vokset op. Dvs. at det lyriske jeg fortæller om de handlinger hun har oplevet både dårlige og gode. 

Brugbart svar (1)

Svar #6
30. maj kl. 22:48 af maria2016

Desuden kan man sige at der bliver også brugt personificering i digtet, da det virker som om at det er barndoms gaden der fortæller og tænker.
Desuden bliver der også brugt mange tillægsord, som giver digtet meget personlighed og virker mere levende. 

Svar #7
30. maj kl. 22:49 af Ida0000

Okay tusinde tak skal du have :)
Det vil jeg tage med mig !

Brugbart svar (0)

Svar #8
30. maj kl. 22:50 af maria2016

Super velbekommen :) 

Skriv et svar til: Barndommens Gade analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.