Biologi

Åreforkalkning figur

14. juni 2020 af ogu123 - Niveau: A-niveau

Hej.

Jeg har brug for hjælp til at lave en uddybbende forklaring af en figur der omhandler åreforkalkning. Figuren er vedhæftet. 

Vedhæftet fil: åreforkalkning figur.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2020 af DrNielsen

Der står en del tekst i forvejen du kan bruge - om ikke andet så som stikord til hvad du videre skal have uddybet. Hvad specifikt er du i tvivl om?


Svar #2
14. juni 2020 af ogu123

Jeg ved ikke helt hvad øget oxidativt stress er og hvad det gør. og hvorfor det i sidste ende ender med betændelsestilstand arterien. 


Svar #3
15. juni 2020 af ogu123

Vil den her forklaring være acceptabel for figuren? 

Som man kan se i figuren sætter manglen på C-vitamin gang i en hel masse ting i arterierne. Som sagt tidligere vil der komme mere og mere kolesterol i blodet og det vil betyde at kolesterol og fedtsyre begynder at ophobe sig i blodet. Samtidig vil enzymet eNOS miste sin funktion, hvilket gør at der opstår et øget oxidativt stress og en mangel på nitrogenoxid. Udover at medvirke til arteriernes afslapning, kan nitrogenoxid også modvirke betændelse i karvæggen og forhindre blodet i at koagulere. Hvis der ikke er nok nitrogenoxid vil det medføre, at blodkarrets evne til at udvide sig forringes. Når den ikke kan udvide sig nok under tryk vil der til sidst komme et hul karvæggen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. juni 2020 af DrNielsen

Oxidativt stress er en ubalance melle frie oxidative radikaler og antioxidanter som vitamin C og E, polyphenoler, glutation mv.

Ja. Der er en masse underliggende mekanismer, men jeg ved ikke lige hvor meget i dybden du skal arbejde med det :-)


Skriv et svar til: Åreforkalkning figur

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.