Matematik

Hvor høj bliver bakken over planen z = 0

25. juni 2020 af jaco6295 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, 

jeg sidder og kæmper lidt med en matematik aflevering. Jeg kan simpelthen ikke huske, hvordan jeg finder exstrema samt koordinaterne til det højeste punkt, så jeg vil høre om en af jer kan hjælpe mig? Har meget brug for hjælp.

Opgaveformulering er vedhæftet.

Vedhæftet fil: mpce.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. juni 2020 af peter lind

se formlerne 197-199 på side 34 i din formelssamling


Svar #2
25. juni 2020 af jaco6295

Hej Peter - hvilken formelsamling henviser du til? Og kan du vedhæfte en billede af siden?


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. juni 2020 af peter lind

Det er den formelsamling du må bruge til eksamen. Hvis du af en eller anden grund ikke har den kan den fås på undervisningsministeriets hjemmeside på uvm.dk


Svar #4
25. juni 2020 af jaco6295

Jeg kan umiddelbart ikke finde den korrekte formelsamling. Hvis den rigtige ligger derinde, så har jeg heller ikke adgang, da jeg ikke har et Uni-login, eftersom jeg går på universitetet.

Kan jeg få dig til at vedhæfte et udklip fra det, som du henviser til? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. juni 2020 af peter lind

Du har opgivet at du går i 3g. og derefter har jeg handlet. Du kan stadig hente den på uvm.dk Det kræver ikke log in eller koder.Det er matematisk formelsamling for stx A niveau. Søg på matematisk formelamling


Svar #6
25. juni 2020 af jaco6295

Når jeg på hjemmesiden søger efter matematisk formelsamling, så fremgår ingen formelsamling for STX A niveau. Kan du muligvis opgive et direkte link eller vedhæfte siderne?


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. juni 2020 af PeterValberg

Måske denne her kan bruges < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #8
25. juni 2020 af jaco6295

Tak Peter Valberg - det virker! 

Taget min opgave i betragning - hvordan bruger jeg så formlerne?  


Brugbart svar (0)

Svar #9
25. juni 2020 af peter lind

Du finder de førstepartielle afledede og sætter dem = 0. Du får to ligninger med de to ubekendte x og y som du må løse.

For at afgøre om det er maksima, minima eller det ikke kan afgøres(hvis nødvendig)  udregner du de anden ordens partielle afledede og udregener udtrykket i 198 eller 199


Svar #10
25. juni 2020 af jaco6295

Tusind tak! 

Jeg har løst det nu :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #11
25. juni 2020 af Soeffi

#2...kan du vedhæfte en billede af siden


Svar #12
25. juni 2020 af jaco6295

Tak Soeffi 


Brugbart svar (0)

Svar #13
25. juni 2020 af Soeffi

#11...fortsat...


Brugbart svar (0)

Svar #14
26. juni 2020 af Eksperimentalfysikeren

Du behøver ikke af regne så meget på det. Se lidt nærmere på z-koordinaten. Den er cosr +1, hvor r ligger i intervallet 0 til π. I dette interval har cos maksimum i r=0. Det kan kun opfyldes, hvis både x og y er 0.


Brugbart svar (0)

Svar #15
26. juni 2020 af Soeffi

#0...Opgaveformulering er vedhæftet.

Starten i redigeret form:


Skriv et svar til: Hvor høj bliver bakken over planen z = 0

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.