Kemi

Sammenligning af sulfat og natriumchlorid

28. juni 2020 af Tippi123 - Niveau: C-niveau

Hej SP

Jeg ved, at sulfats formel skrives på følgende måde: SO_4 ^{2-} 

eftersom oxygen er i hovedgruppe 6, er et ikke-metal og derfor optager 2 elektroner til sin yderste skal.

Så ved jeg, at natriumchlorid skrives på følgende måde: Na^{+}Cl^{-}

eftersom natrium er i hovedgruppe 1, er et halvmetal og derfor afgiver 1 elektron, mens chlor er i hovedgruppe 7, er et ikke-metal og derfor optager 1 elektron.

- Det, jeg så er i tvivl om, er, hvorledes sulfiden (S^{2-}) ikke har fået skrevet sin ladning op ligesom oxiden       (O^{2-}) i sulfaten, jævnfør både natriumionen (Na^{+}) og chloriden (Cl^{-}) i natriumchloriden begge har deres ladninger skrevet op.

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. juni 2020 af mathon

\small \begin{array}{llllll} S\textup{ har som }O \textup{ 6 elektroner i yderste skal - to lone pair og to uparrede.}\\\\ \textup{I sulfationen er to oxygenatomer koordinativt bundet til }S\textup{ dvs accepterende to af }S\textup{' lone pair }\\ \textup{og har dermed octetten komplet.}\\\\ \textup{De to af }S\textup{' uparrede elektroner danner par med en }\mathrm{\acute{e}}\textup{nlig elektron i et oxygenatom, }\\ \textup{hvis anden }\mathrm{\acute{e}}\textup{nlige elektron har skaffet sig en pardannende elektron andetsteds fra.} \\ S\textup{ og 4 }O\textup{ har s\aa ledes octetten komplet og samlet to negative elementarladninger i overskud }S{O_4}^{2-}\textup{.} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. juni 2020 af mathon

\small \! \! \! \! \! \! \! \! \begin{array}{lllll} S{O_4}^{2-}\textup{ er en sammensat/kompleks ion i mods\ae tning til }Na^+ \textup{og }Cl^-\\\textup{som er grundstof-/elementarioner.} \end{array}


Skriv et svar til: Sammenligning af sulfat og natriumchlorid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.