Studievalg og videregående studie

Valg af videregående uddannelse, Medicin og odontologi (Hjælp søges)

28. juni 2020 af Matematik10

Hej venner :)

I år vil jeg gerne søge ind på min videregående uddannelse, som er Medicin. Jeg har en snit på 10.6 (uden hurtigsstartsbonus, som også er afskaffet). Jeg har valgt KU som min 1.prio (+standby) og SDU som 2.prio. (minus standby). 

Først vil jeg spørge jer, hvordan i ser mine mulighed for at starte på KU eller SDU? 

Jeg har self. også AAU og AU på min prioteringsliste, men sagen er at jeg ikke ved, om jeg gider komme så langt væk fra min familie og venner. Så derfor overvejer jeg at tilføje odontologi (KU) på min liste, som 3.prio. Men vil til en hver tid hellere læse medicin, da det hele tiden har været drømmen. 

Lige nu er min prioteringsliste således:

1. København Universitet, Medicin (+ standby) 

2. Syddansk Universitet, Medicin (minus standby) 

3. Århus Universitet, Medicin (minus standby) 

4. Aalbrog Univeristet, Medicin (minus standby)

5. Københavns Universitet, Odontologi 


Men ved ikke om jeg skal lave det om til:

1. København Universitet, Medicin (+ standby) 

2. Syddansk Universitet, Medicin (minus standby) 

3. Københavns Universitet, Odontologi 

4. Århus Universitet, Medicin (minus standby) 

5. Aalbrog Univeristet, Medicin (minus standby)

Hvad ville i gøre, hvis i stod i samme situation, fordi har virkelig svært ved at tage den endelige beslutning? Og har i evt. nogle gode råd som jeg kan tage til overvejelse? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. juni 2020 af DrNielsen

Jeg tror jeg har svaret på et af dine lignende indlæg før;

Du skal nok klare at flytte væk hvis det virkelig kræver det. Du får etableret en ny omgangskreds næsten momentant, og du vil stadig have rig mulighed for at tage hjem. Husk på at meget af medicinstudiet er selvstudie hvorfor du selv kan tilrettelægge din tid(læs: tage hjem på forlænget weekend e.l.).

Hvis du brænder for medicin, så er jeg meget uforstående overfor at du ikke vil flytte efter det - det må jeg ærligt sige.

Jeg tror du skal føle efter inden i dig selv. Og så træffe en beslutning. Så skal det nok gå alt sammen. 

Jeg tror ikke du ville få så meget ud af at høre hvad jeg ville gøre - for jeg var nødsaget til at flytte langt væk. Og Aarhus vil altid have en helt speciel plads hos mig - så min prioritering havde set helt anderledes ud.

Det eneste råd jeg vil give dig med er, at du skal tænke over at dette valg blive dit arbejde resten af livet. Jeg elskede alt ved og omkring medicinstudiet i Aarhus - og elsker alt ved og omkring mig arbejde som læge nu. Jeg ville godt nok have været ked af at skulle lave noget andet fordi jeg ikke ønskede at flytte for at studere - så er Danmark altså heller ikke større :-)

Og dine venner og familie skal nok hænge ved. Det gjorde de i hvert fald hos mig :-)


Svar #2
28. juni 2020 af Matematik10

Er også fuldstændig enig med dig Dr.Nielsen

Jeg tænker heller ikke på hvor langt tid min videregående uddannelse tager, men mere på hvad jeg skal efterfølgende, da det er det man skal lave resten af sit liv. Og der må jeg personligt indrømme at Medicin vægter mere end alt andet.

Men jo mere tidsfristen nærmere sig, så begynder jeg at tænke over om det er det rigtige jeg har gjort. Er udemærket klar over, at jeg snart skal til at tage den endelige beslutning, men har lidt svært ved det. Jeg går også bare og tænker på det hele tiden. :) 

Men jeg tror også at jeg beholder min første prioteringsliste indtil videre :)

Jeg takker pænt for dit svar :) 


Brugbart svar (1)

Svar #3
28. juni 2020 af OliverHviid

Nu studerer jeg ikke medicin, men jeg tror de tanker du skriver om i #2 er meget normale når det kommer til nogle af livets store beslutninger som f.eks. studievalg - du skriver det jo selv: jo tættere de forskellige ansøgningsfrister kommer desto mere går man og tænker over tingene. Har man nu valgt rigtigt? Vil jeg virkelig studere x i stedet for y eller z? Hvad hvis jeg finder ud af at studiet ikke lige er mig? I sidste ende vil jeg sige at det mest fornuftige du kan gøre er at springe ud i det; du har jo heller ikke valgt medicin uden et konkret begrundelsesgrundlag. Du synes det lyder spændende og er klar til et nyt kapitel i dit liv - go for it!

Husk også at selvom det måske kan virke uoverskueligt og "uhyggeligt", så kan det ikke skade dig; du kan ikke dø af det, og hvis du finder ud af at studiet virkelig ikke er for dig, jamen så dropper du ud og søger noget andet næste år - værre er det ikke; man kan gøre så meget når det kommer til informationssøgning om ens fremtidige uddannelse, men i sidste ende er der kun én måde at finde ud af om man synes om uddannelsen - og det er ved at gå på den.


Svar #4
29. juni 2020 af Matematik10

Tror nærmest ikke det kunne siges bedre, OliverHviid. 

Regner også med at fastholde min første prioteringsliste. Men tusind tak for dit motiverende svar :) 


Brugbart svar (1)

Svar #5
29. juni 2020 af guzbak

Hvis det virkelig er drømmen, ville jeg personligt vælge medicin hele vejen igennem som 1.prio og MED standby for alle stederne.

Dernæst ville jeg vælge odontologi og søge medicin hvert år. Flere fag på første år hos odonterne kan man søge merit for, da de er ens.

Kan godt forstå at du har svært ved at skulle flytte så langt væk, men man kan stadig søge ku hvert år imens man fx læser på au og det er muligt at søge kandidaten på ku senere.

Jeg er selv kvote2 på medicin, ku og jeg havde nok valgt at flytte eller pendle, hvis jeg blev optaget på et af de andre unier.

Pøjpøj
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Valg af videregående uddannelse, Medicin og odontologi (Hjælp søges)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.