Studievalg og videregående studie

Medicin - Danmark vs Udlandet

15. juli 2020 af LasLas123

Hej SP!

Jeg skriver idet jeg er blevet optaget på et medicinstudie i Riga, Letland.

Dette har dog medført nogle bekymringer om, hvorvidt universitetet faktisk er godt, og om medicinstuderende i Danmark er bedre kvalificerede / "bliver bedre læger". Generelt er jeg usikker på, om universitet er godt nok til at være på lige fod med danske medicinstuderende - om man får de samme kvalifikationer uafhængigt af hvor man studerer - Er det en god idé at accepterer studiepladsen?

Jeg håber, at I kan hjælpe mig med nogle af mine bekymringer / spørgsmål.

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juli 2020 af Skaljeglavedinelektier

Mit bedste bud ville være at en dansk medicinuddannelse er bedre end en fra Letland. Heri har du også at en dansk uddannelse er tilpasset danske patienter og det danske system. 

Dog er Letland medlem af EU, hvilket gør det lettere at blive læge i Danmark efterfølgende. Jeg ved intet om uddannelsen i Letland, men jeg tænker man får en helt udemærket uddannelse, og kan man samtidigt beherske det danske sprog samt forstå dansk kultur, så er man nok meget godt klædt på. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. juli 2020 af Justitia

Som #1 pointerer, så er Letland en del af EU, hvorfor læge-uddannelsen Letland er sidestillet med en dansk læge-uddannelse. Så du skal ikke være urolig for ikke at blive ansat i Danmark efterfølgende. 

Ift. kvaliteten af uddannelsen har jeg dog ingen anelse. Men igen uddannelsen sidestilles altså med en dansk lægeuddannelse og reglen om omhu og samvittighedsfuldhed i autorisationsloven skal jo følges, hvorfor jeg som udgangspunkt ikke kan se noget problem. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. juli 2020 af DrNielsen

Den Hippokratiske ed har intet med faglig formåen at gøre.

Jeg har arbejdet sammen med flere der har været uddannet i udlandet. Nogen har taget hele uddannelsen, andre kun bachelordelen. Jeg har også haft studerende med på følge som har taget deres bachelor i udlandet og som har været i gang med deres kandidat herhjemme.

Det har været meget varierende. Nogen har været fantastisk dygtige, andre med en en del faglige mangler. Dermed ikke sagt at danske studerende/læer er perfekte. Ingen læge/studerende ved alt. Nogle sygdomme ser man mere herhjemme end udenlands og vice versa. Langt hen af vejen tror jeg det beror på den enkelte student samt hvor flittig denne er.

Jeg kender ikke til omtalte universitet, men jeg føler mig overbevist om at du selvfølgelig kan blive en dygtig læge selvom du er uddannet i udlandet.

Ydermere vil jeg sige at det ikke er en selvfølge at man kan blive optaget på et dansk universitet på kandidaten lige nu(såfremt man kommer med en udenlandsk bachelor). Universiteterne har meget store årgange. Da jeg studerede var det et fåtal der fik lov at skifte bare mellem danske universiteter.

Slutteligt kræver det en dansk autorisation at være læge i Danmark. Er man uddannet i udlandet kræves en evaluering i seks trin, herunder en større medicinsk fagprøve for at vurdere faglighed.

Held og lykke med det! Det kan være vi ses derude en dag :-)


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. august 2020 af Abhi12

Hey laslars

Jeg overvejer også at søge i Riga, og har de samme bekymeringer som dig om hvor vidt udddannelsen er god nok i sig selv. Kan vi snakke sammen?


Skriv et svar til: Medicin - Danmark vs Udlandet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.