Studievalg og videregående studie

Kan man tage jura uddannelsen, som tidligere straffet.

24. juli 2020 af Jens12erik
Jeg er tidligere straffet, men ønsker at tage jura uddannelsen. Jeg kan se spørgsmålet tidligere har været oppe, men bliver ikke rigtig besvaret. Jeg drømmer om at blive advokat, men er det overhovedet muligt ?

Brugbart svar (1)

Svar #1
24. juli 2020 af Stygotius

Ja, det er bestemt muligt. Der er endda eksempler på at indsatte har taget en juridisk embedseksamen mens de afsonede.


Brugbart svar (1)

Svar #2
24. juli 2020 af Justitia

Betingelser for autorisation som advokatfuldmægtig (som er en betingelse for at blive advokat).

For at blive autoriseret som advokatfuldmægtig skal du have bestået en dansk juridisk bachelor- og kandidateksamen. Der gælder særlige regler for personer med en juridisk kandidateksamen fra et andet EU-land eller borgere fra et ikke-EU-land (se menuen til venstre).

Du kan ikke blive autoriseret som advokatfuldmægtig, hvis du…

1.       er dømt for et kvalificeret strafbart forhold,
2.       har udvist kvalificeret strafværdig adfærd i en tidligere stilling, eller
3.       har en gæld på 50.000 kr. eller mere til det offentlige, jf. retsplejelovens § 135, stk. 2, jf. § 121. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. juli 2020 af Stygotius

-hviken menu ?


Brugbart svar (2)

Svar #4
24. juli 2020 af Stygotius

P.S.

Et "kvalificeret strafbart forhold" er en lovovertrædelseder der tlhører en særlig gruppe af alvorlige forseelser som f.eks. de i #2 nævnte.

sv.j.


Svar #5
24. juli 2020 af Jens12erik

Hvilke to nævnte ? Og gælder studie gæld når det kommer til gæld til offentlige ? Og tak for de hurtige svar.

Svar #6
24. juli 2020 af Jens12erik

Beklager har fundet de to nævnte. I forholdet til studie gælden, er den en forhindring ? Tænker der er mange der optager studiegæld undervejs.

Brugbart svar (0)

Svar #7
24. juli 2020 af Stygotius

Jeg har i #4 nævnt 3 forseelser -ikke 2.

Desuden skal gælden være "forfalden", dvs. forfalden til betaling altså være krævet betalt ud omgående, eller der skal være indrømmet en udsættelse eller afdragsordning.

P.S.

Det hedder "studiegælden", -ikke "studie gælden".


Svar #8
24. juli 2020 af Jens12erik

Ok Mange tak for svar.

Mvh Jens.

Skriv et svar til: Kan man tage jura uddannelsen, som tidligere straffet.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.