Kemi

Indre energi

27. juli 2020 af wohoo1 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Har problemer med følgende opgave:

4 mol af en ideal gas findes i en cylinder, hvor trykket er kontrolleret af et stemple. Cylideren er desuden nedsænket i en vandbad som sørger for at holde gassens temperatur konstant på 25 C. Ved en proces ekspanderes gassen irreversibelt fra 2 bar til 1 bar. Hvor stor er ændringen , ΔU, i gassens indre energi ?

Jeg tænker ΔU = 0, men er ikke sikker.

Håber i kan hjælpe :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. juli 2020 af peter lind

ΔU = ∫P*dV =∫nRT/V dV


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. juli 2020 af peter lind

Rettelse til #1. Når det er ændringen af den indre energi skal der et minusfortegn foran. Hvis det er det af gassen udførte arbejde skal det være positivt


Svar #3
27. juli 2020 af wohoo1

Jeg kender til formlen problemet er, at jeg ikke har volumen? Så ved ikke hvordan man skal udregne det.

Jeg tænkte nemlig på, at fordi der ikke er temperaturændring, så er volumen uafhægig og derfor er ΔU=0

Eller hvad? :-)


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. juli 2020 af peter lind

Brug idealgasligningen til at finde rumfanget


Svar #5
27. juli 2020 af wohoo1

Har gjort det. Jeg fik bl.a. resultatet til at være -6,869 kJ.

Det multiple choice og fik ingen af svarmulighederne :(


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. juli 2020 af peter lind

4*R*T*ln(2)


Svar #7
28. juli 2020 af wohoo1

Beklager, men forstår ikke helt formlen, som du har skrevet. Desuden så får jeg ikke enheden i kJ, når jeg fx bruger formlen.


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. juli 2020 af mathon

Da n\cdot R\cdot T er konstant
har man:                         \small \small \begin{array}{lllll}& (2\;bar)\cdot V_1=(1\;bar)\cdot V_2\\\\& V_2=2\cdot V_1 \\ \textup{og dermed:}\\& \left | \Delta U \right |=n\cdot R\cdot T\cdot \int_{V}^{2V}\frac{1}{v}\, \mathrm{d}V=n\cdot R\cdot T\cdot\ln(2)=\left (9915.84\;J \right )\cdot \ln(2)=6873.14\;J \end{array}

                             


Svar #9
28. juli 2020 af wohoo1

Hej mathon,

Tak for svaret. Jeg havde dog beregnet det, som du har vist. Problemet er, at det passer ikke med nogen af svarmulighederne:

1) -2,31 kJ

2) 1,02 kJ

3) -0,84 kJ

4) 2,27 kJ

5) 0 kJ       6) -1,72 kJ


Skriv et svar til: Indre energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.