Matematik

Hjælp til matematik om hypotese og ligning for tangent

30. august 2020 af maria2016 - Niveau: A-niveau

Hej håber nogle som kan hjælpe mig med disse opgaver? 

1) Ved sidste valg fik partiet H 48 % af stemmerne. Vi ønsker at undersøge om tilslutningen til partiet har ændret sig. 

a) Opstil en nulhypotese for undersøgelsen

b) Benyt et binomialtest med et 1% signifikansniveau til at vurdere, om tilslutningen til partiet H har ændret sig: I denne opgave har jeg brugt sandsynlighedslommeregner, men synes ikke jeg kan se at den har ændret sig, i facit står der at den har ændret sig, nogle som måske kan hjælpe mig og hvad fejlen er? 

2) En funktion f givet ved: f(x) = (x-2) * e^-x 

a) Opstil en ligning for tangenten til grafen for f i punktet i P(0,f(0)). 

b) Bestem monotoniforholdene for f ved hjælp f differentialregning? Uden hjælpemidler 

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. august 2020 af ringstedLC

2) a) f(x) differentieres som en sammensat funktion. Den og tangentens ligning findes i FS.

\begin{align*} y &= f'(x_0)(x-x_0)+f(x_0) \\ f'(x) &= \left ( x-2 \right )'\cdot e^{-x}+\left ( x-2 \right )\left ( e^{-x} \right )' \;,\; \left ( e^{kx} \right )' =k\, e^{kx} \\ f'(x) &=... \\ f'(x_0)=f'(0) &=... \\ f(x_0)=f(0)=(0-2)\cdot e^{-1\,\cdot \,0} &= \;? \end{align*} 2) b) Udføres på sædvanlig vis og med hovedregning el. i hånden.

Svar #2
30. august 2020 af maria2016

# 1 Tusind tak for hjælpen passe det med at det giver 3x- 2 , derudover hvordan kan jeg finde monotoniforholdene for f ved hjælp f differentialregning, har svært ved den opgave :( 

Brugbart svar (0)

Svar #3

Svar #4

# 3 Super tak, Skal jeg tegne den, og dermed fortælle monotoniforholdene  

Brugbart svar (0)

Svar #5

Det er ikke nødvendigt for besvarelsens skyld. Men du skal lave monotonilinjen med ekstrema (min.maks.) (Se linket igen under "Opsummering").

Jeg tegner bare ofte det som jeg kan, for at få et overblik.

Svar #6

# yes super 

Skriv et svar til: Hjælp til matematik om hypotese og ligning for tangent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.