Kemi

Absolut usikkerhed ved division laves om til procent. Hvor kommer det ekstra 0 fra?

03. september 2020 af Amalie1234324 - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har vedhhæftet det som jeg ikke forstår, hvor jeg har lavet en hvid pil til det. Jeg forstår hvordan man beregner den asbolutte usikkerhed for massen i procent, hvor jeg tager dens absolutte usikkerhed i måltværdi/værdien af dens masse(hvor meget den vejer) og gange med procent. Det skal siges, at der i opgaven er givet, at et guld vejer 5,000 gram med usikkerhed på 0,005 gram

Men når vi så kommer til volumen af guldet som har usikekrhed på 0,005 ml og indtager en plads på 0,2588 mL, så berener de i opgaven den absolutte suikkerhed i procent ved at skrive 0,0005 mL i tælleren, hvilket ikke giver mening for mig. Hvorfor er der kommet et ekstra 0 på usikkerheden for volumen, når der ikke er kommet et ekstra 0 for usikekrheden for massen?

Vedhæftet fil: absolut usikkerhed.jpg

Skriv et svar til: Absolut usikkerhed ved division laves om til procent. Hvor kommer det ekstra 0 fra?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.