Matematik

Tal

07. september 2020 af Eca - Niveau: 8. klasse
Er der nogle der kan forklare mig, hvad komplekse og imaginære tal er på en simpel måde?

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. september 2020 af mathon

Komplekse tal indeholder bl.a. den imaginære enhed \small \textbf{\textit{i}}=\sqrt{-1}

Svar #2
07. september 2020 af Eca

Men hvad er imaginære tal så?

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. september 2020 af Anders521

#2 Et imaginære tal er et tal på formen i, hvor a er et andet tal. F.eks. er -i, i og (2/7)·i  imaginære tal.

Brugbart svar (0)

Svar #4
07. september 2020 af AMelev

Komplekse tal kan skrives som z = x + y·i. x kaldes realdelel og y kaldes imaginærdel.
De kan afbildes i et koordinatsystem som (x,y), hvor 1.aksen kaldes den den reelle akse og 2.aksen den imaginære akse. 
Imaginære tal er komplekse tal, hvor realdelen er nul, altså tal på den imaginære akse.

Hvis man vil løse ligningen x2 = -9 har man problemer inden for de reelle tal, da både "- · - = +" og "+ · +" = +, så man kan ikke bestemme et reelt tal, der ganget med sig selv bliver negativt.
I de komplekse tal er (3i)·(3i) = 9·i2 = 9·(-i)2 = 9·(-1) = -9, og der vil alle andengradsligninger have en løsning.

Hvis du virkelig virkelig vil dykke ned i det, kan jeg anbefale https://ugle.dk/kompleks.html, som beskriver den dansk-norske Kaspar Wessels geometriske "opfindelse" af de komplekse tal ca. 100 år før den algebraiske beskrivelse kom til verden.

Svar #6
08. september 2020 af Eca

Nu har jeg forstået det, tak for hjælpen.

Skriv et svar til: Tal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.