Kemi

Oxidationstal

12. september 2020 af Mushface - Niveau: B-niveau

Hej...

Jeg har fået tilopgave at afstemme denne redoxreaktion.

+(II)S,-(II)O                (0)I          +(2,5)S,-(II)O        -(I)I

S_2O_3^2- (aq) + I_2(aq) sur--> S_4O_6^2(aq)- +I^-(aq)

Jeg mener, at erindre at når man har en halv, så kan mange gange alle med 2.


Men jeg kan ikke helt gennemskue om om, om det er før man sætter koficienter eller efter.

Ville være veldig taknemlig hvis der var en der kunne vise mig hvordan reaktionen skal afstemmes.


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. september 2020 af Forår2020 (Slettet)

2 S2O32-  + I2 → S4O62- + 2 I-


Svar #2
12. september 2020 af Mushface

#1

2 S2O32-  + I2 → S4O62- + 2 I-

Må erkende jeg mangler metoden for, at færdiggøre den når der er tale om oxidationstal 2,5 for S_4 på produktant siden .

Når jeg ser på det så kan jeg godt så, at det passer. 
Men jeg mangler lige, at knække metoden for, at afstemme oxidationstal på 2,5 (halve) .. Har lyst til og sige , at når jeg ganger 2,5 med 2, så skal alle de andre også ganges med 2. Men det er ikke helt det der sker.


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. september 2020 af Forår2020 (Slettet)

Til # 2

Jeg afstemte først I , der skal være 2 I atomer på begge sider af reaktionspilen og dernæst afstemte

jeg ladninger på begge sider af reaktionspilen. Der er 4 - på højre side  og 2 - på venstre side , derfor

ganges der med 2 på venste side. Tjekkede antal S atomer på begge sider og det passer , 4 S atomer

på begge sider.


Brugbart svar (1)

Svar #4
13. september 2020 af mathon

         \small \begin{array}{lll} \overset{\mathbf{{\color{Red} 2}}}{S}_2{O_3}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} 0}}}{I}_2\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;\overset{\mathbf{{\color{Red} 2.5}}}{S}_4{O_6}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} -1}}}{I}{^-}\,_{\textit{(aq)}} \end{array}

\small \begin{array}{lcccc} &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}&\textup{endeligt antal}\\ S&\frac{1}{2}&&2&4\\ I&&1&1&2 \end{array}

\textup{afstemning af op- og nedgange:}

        \small \small \begin{array}{lll}2\,S_2{O_3}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;I_2\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;S_4{O_6}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;2\,I{^-}\,_{\textit{(aq)}} \end{array}

\textup{ladning er afstemt:}

\textup{oxygen stemmer.}


Skriv et svar til: Oxidationstal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.