Fysik

Rullende legeme på et skråplan

14. september 2020 af Mads256 - Niveau: A-niveau

Jeg har denne opgave med en håndvægt som ruller ned af en planke. Jeg ved ikke hvordan jeg lige skal angribe den her opgave. Jeg tænkte på at finde højden, men der er ikke nok information til det (tror jeg).

Jeg vil også lige vide, har et legeme samme hastighed hvis den falder lige ned eller ruller ned af et skråplan så længe højden den er faldet er den samme?

Vedhæftet fil: Opgave.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. september 2020 af Eksperimentalfysikeren

Ikke nødvendigvis samme hastighed, men samme kinetiske energi. Da håndvægtene ruller, er noget af energien rotationsenergi, så translationsenergien og dermed hastigheden er mindre end, den ville være, hvis håndvægtene faldt frit.

Dette er så de oplysning, du savner i opgaven.


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. september 2020 af mathon

     \small \begin{array}{lllll} \underset{\textup{total mekanisk energi }}{\underbrace{E}}=\underset{\textup{translatorisk kinetisk energi}}{\underbrace{\frac{1}{2}mv^2}}+\underset{\textup{rotations-kinetisk energi}}{\underbrace{\frac{1}{2}I\omega^2}}+\underset{\textup{gravitations-potentiel energi}}{\underbrace{mgh}} \end{array}


Skriv et svar til: Rullende legeme på et skråplan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.