Kemi

Ligevægtsloven

28. september 2020 af Jaki1234 - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg har fået dette spørgsmål, hvor jeg slet ikke ved hvordan jeg skal regne det ud. Jeg kan ikke finde ud af, at få tal/ et rigtig resultat ud af det. 

Spørgsmålet:

Find enheden for en given ligevægtskonstant ud fra ligevægtsloven samt forkalre betydningen af, om K er stor eller lille. Hvilken enhed Kc fx have for ligevægten i punkt 2? 

Punkt 2:

Ag+(aq)?2NH3(aq)?Ag(NH3)2+(aq))

Tak på forhånd :=


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. september 2020 af Sveppalyf

I tælleren har du enheden M, og i nævneren har du M*M2. Så det giver M-2.

En stor K betyder at ligevægten ligger langt mod højre, dvs. at koncentrationerne af stofferne på højresiden er meget større end koncentrationerne af stofferne på venstresiden.

En lille K betyder omvendt at ligevægten ligger langt mod venstre altså at koncentrationerne af stofferne på venstresiden er større end koncentrationerne af stofferne på højresiden.


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. september 2020 af mathon

              \small \begin{array}{llll}& Ag^+\,_{\textit{(aq)}}\;+\;2\,N\! H_3\,_{\textit{(aq)}}\rightleftharpoons \;\left [ Ag(N\! H_3)_2 \right ]^+\\\\ \textup{ligev\ae gtskonstant:}&\frac{\left [ \left [ Ag(N\! H_3)_2 \right ]^+ \right ]}{\left [ Ag^+ \right ]\cdot \left [ N\! H_3 \right ]^2}=K_c\qquad K_c\textup{-enhed}=M^{-2} \end{array}


Skriv et svar til: Ligevægtsloven

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.