Fysik

Fysik opgave (dynamik)

30. september 2020 af Signekas - Niveau: Universitet/Videregående

Hej.

Jeg sidder med denne opgave, og er lige startet på emnet i dag.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få lidt hjælp til hvordan jeg kommer igang med opgaverne. Og er der nogle som ved hvilket progem jeg kan bruge til at "tegne" banekurven? Og hvordan ? :-) 

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. september 2020 af Eksperimentalfysikeren

Jeg vil foreslå GeoGebra. Det kan bruges til at tegne terrænget med, og jeg mener, det kan berege og tegne banekurven. Jeg har ikke den store erfaring med det.

Til udregning af d kan du benytte dig af det skrå kast. Det plejer godt nok at starte opad, men der intet til hinder for at det kan starte nedad.


Svar #2
30. september 2020 af Signekas

#1

Jeg vil foreslå GeoGebra. Det kan bruges til at tegne terrænget med, og jeg mener, det kan berege og tegne banekurven. Jeg har ikke den store erfaring med det.

Til udregning af d kan du benytte dig af det skrå kast. Det plejer godt nok at starte opad, men der intet til hinder for at det kan starte nedad.

Hvordan vil du beregne med det skrå kast? Tænker ift. hvilken vinkel ville jeg skulle bruge? :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. oktober 2020 af Eksperimentalfysikeren

Du kan se, at vinklen er 20 grader nedad. I et koordinatsystem, hvor x-aksen er vandret til højre, er vinklen minus 20 grader. Normalt vil man kaste i opadgående retning, f.eks. med vinklen +45 grader, men her går det nedad.


Svar #4
03. oktober 2020 af Signekas

Så jeg skal bruge de 20 grader i denne sammenhæng? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. oktober 2020 af Eksperimentalfysikeren

Ja, det skal du.


Svar #6
03. oktober 2020 af Signekas

Skal jeg tage hensyn til både x og y aksen? :)

Brugbart svar (0)

Svar #7
04. oktober 2020 af Eksperimentalfysikeren

Ja, det skal du.


Skriv et svar til: Fysik opgave (dynamik)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.