Fysik

Hjælp til Logger Pro - hvorfor står A i minus?

01. oktober 2020 af Maja2503 - Niveau: C-niveau

Hej. 

Jeg har lavet et forsøg med en bevægelsessensor, hvor man skulle placere en bold under sensoren og derefter give slip, så den faldt ned mod jorden. Man skulle derefter finde accelerationen ved hjælp af en graf i Logger Pro. A er 1/2a (hvor a er accelerationen). Jeg forstår dog ikke hvorfor A står i minus? Accelerationen skulle da gerne stige?

På forhånd tak for hjælpen. 

Vedhæftet fil: Help.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. oktober 2020 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. oktober 2020 af peter lind

Når bolden bevæger sig opad falder boldens hastighed. Når bolden bevæger sig nedad stiger boldens hastig så accellerationen skal være positiv. Den skulle gerne være henholdsvis -9,82 m/s2 og +9,82 m/s2 numerisk evt. lidt mindre på grund af gnidningsmodstande


Svar #3
01. oktober 2020 af Maja2503

#2

Når bolden bevæger sig opad falder boldens hastighed. Når bolden bevæger sig nedad stiger boldens hastig så accellerationen skal være positiv. Den skulle gerne være henholdsvis -9,82 m/s2 og +9,82 m/s2 numerisk evt. lidt mindre på grund af gnidningsmodstande

Er grafen så forkert? Ved den første halvbue, hvor bolden falder ned, er accelerationen nemlig negativ. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. oktober 2020 af Sveppalyf

Når din akse er positiv opad, så er en nedadrettet acceleration negativ.


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. oktober 2020 af peter lind

så er det fordi x aksen angiver stedet som hastigheden  peger opad og så skal det være lige omvendt. Undskyld for at jeg ikke har set det


Svar #6
01. oktober 2020 af Maja2503

#5

så er det fordi x aksen angiver stedet som hastigheden  peger opad og så skal det være lige omvendt. Undskyld for at jeg ikke har set det

Det er helt fint:-) Og mange tak for hjælpen. Vil det så sige, at det er rigtigt, at accelerationen står i minus? og at accelerationen stiger når bolden falder? Hvis hastigheden falder, når bolden bevæger sig opad, bliver dette fald så medregnet, når Logger Pro udregner accelerationen? Burde den udregnede acceleration så ikke falde?


Brugbart svar (1)

Svar #7
01. oktober 2020 af Sveppalyf

Accelerationen skulle gerne hele tiden være -g (undtagen når bolden er i kontakt med jorden). Når bolden er fri fra jorden, så befinder den sig i et frit fald, dvs. at den har accelerationen -g.

Hastigheden derimod falder konstant. Idet bolden hopper op fra jorden, har den en positiv, dvs. opadrettet, hastighed. Denne hastighed aftager konstant (med accelerationen -g), bliver 0 i toppen af hoppet og falder yderligere og bliver dermed mere og mere negativ indtil bolden til sidst rammer jorden.


Skriv et svar til: Hjælp til Logger Pro - hvorfor står A i minus?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.