Kemi

Tiltreing

18. oktober 2020 af Ella4321 - Niveau: B-niveau

Hej allesammen, jeg har brug for hjælp til min aflevering, og jeg vil meget gerne modtage mellemregninger, så jeg kan forstå, hvordan man er kommet frem til resultatet. Det vil være en mega stor hjælp, jeg har frem til d. 25/10 til at besvare afleveringen. 

Saltindholdet i en peberodssalat ønsked ved tiltreing. Der afvejes 8,18 g af salaten i en 100 mL konisk kolbe.

Herefter tilsættes ca. 50 mL demineraliseret vand, og opløsningen bringes til at koge et par minutter. Ved opvarmningen opløses NaCl fra salaten i vandet.

Efter afkølingen tiltreres opløsningen med 0,100 M AgNO3, idet der anvendes en indikator til bestemmelse af ækvivalenspunktet.

Når ækvivalenspunktet er nået, aflæses buretten, og det konstateres, at der er brugt 11,3 mL af sølvnitratopløsningen.

Reaktionsskemaet for tiltreingen kan skrives:

Ag+ (aq) + Cl- (aq) = AgCl (s)

a) Beregn stofmængden af Ag+, der er anvendt til tiltreringen.

b) Beregn massen af NaCl i den afvejede portion peberodssalat.

c) Beregn saltkoncentrationen i peberrodssalaten, idet du angiver resultatet som masse % NaCl.

Mange tak på forhånd, hvis du kan hjælpe mig med bare noget af det. Tager alt den hjælp jeg kan få!


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. oktober 2020 af mathon

Efter afkølingen fyldes der formentlig op til 100 mL-mærket med demineraliseret vand.


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. oktober 2020 af Forår2020 (Slettet)

a :

n Ag+ = (11,3 ml · 0,1 M) / 1000 ml = 0,00113 M

b :

Gram NaCl i salaten er 0.00113 M · 58,44 gram / mol = 0,066 gram  

58.44 er molvægt for NaCl

c:

% w/w NaCl i salaten er (.066 gram · 100) / 8,18 gram  = 0,81. %


Skriv et svar til: Tiltreing

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.