Fysik

fysik sikkerhed og usikkerhed

20. oktober 2020 af MEKAZINTSHEME - Niveau: 9. klasse
Hej Derude
Usikkerhed og fejlkilder
• Brandefare
• Kortslutning
• Berøringsfare
Er der nogen der kan forklare mig lidt dybt om usikkerhed og fejlkilder?
Mange tak for hjælp

Svar #1
20. oktober 2020 af MEKAZINTSHEME

Er mit spørgsmål uforståeligt?

Brugbart svar (0)

Svar #2
20. oktober 2020 af MandenMedMangeHatte

https://sprutten.otg.dk/v7/download.php?file=c1a5d5b6fe7df9af83168cbeec05ce9b.pdf

Svar #3
20. oktober 2020 af MEKAZINTSHEME

Hej BirgerBrosa
Er det i orden hvis jeg kontakter dig på e-mail?

Brugbart svar (0)

Svar #4
20. oktober 2020 af MandenMedMangeHatte

Nej, det er det ikke.


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. oktober 2020 af ringstedLC

Det virkede da ellers som om du fik svar i https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1978303. Bliv i tråden!


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. oktober 2020 af Eksperimentalfysikeren


Usikkerhed og fejlkilder
• Brandefare
• Kortslutning
• Berøringsfare
Er der nogen der kan forklare mig lidt dybt om usikkerhed og fejlkilder?'

De måleinstrumenter, du har brugt, er formodentlig digitale. De har en usikkerhed, fordi der ikke er uendeligt mange cifre. Hvis f.eks. voltmeteret viser 4,378V, betyder det, at spændingsforskellen er et sted mellem 4,3775V og 4,3785V. Der er altså en usikkerhed på ±0,0005V. Tilsvarende for strømmåling.

Hvis du havde benyttet et viserinstrument, skulle du aflæse viserens position på en skala. Viseren vil normalt stå mellem to delestreger på skalaen. Du kan så skønne over værdien. Viserinstrumenter har lidt gnidningsmodstand i viserens leje. Det kan bevirke, at viseren ikke kommer helt på plads.

Et voltmeter har ikke uendeligt stor modstand. Derfor  løber der en svag strøm gennem voltmeteret under målingen. Den bliver målt med ved strømmålingen. Tilsvarende vil der være et lille spændingsfald over amperemeteret. Det er to fejlkilder. En tredie er, at de ledninger, der forbinder kredsløbets komponenter, også har modstand.


Svar #7
20. oktober 2020 af MEKAZINTSHEME

Okay tusind tak for det.
det hjælper rigtigt meget

Skriv et svar til: fysik sikkerhed og usikkerhed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.