Kemi

Syre/base pH . Autohydronolyse

11. november 2020 af Mushface - Niveau: B-niveau
Hej

Min underviser har forklaret mig , at hvis man tilføjer h3o^+ til en vandlig opløsning med
pH værdien 7.

Så vil både OH^- og H3O^+ ionen danne 2H2O .

Altså forskyde mod venstre.

Men hvordan ender H3O+ så i overskud og OH^- i underskud således pH kan falde.
Hvis de altid reagere parvis i en forskydning mod venstre.??

Jeg var ellers af den opfattelse, at tilføjede jeg mere H3O+ til opløsningen , da ville OH- alene forskyde mod venstre i forhold til vands ionprodukt .

Men kan se det kan blive problematisk
Hvis de altid reagere i forholdet 1/1 .

Nogle der kan forklare mig hvad jeg mangler at koble til for fuld forståelse af hvad der sker ?

Mvh

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. november 2020 af mathon

    \small \small \small \small \begin{array}{lllll} \textbf{Autoprotolyse}\\ \textup{ved 25}\degree\textup{C:}\\& \begin{array}{lllll} 2\,H_2O\,_{\textit{(l)}}\;\rightleftharpoons \;H_3O^+\,_{\textit{(aq)}}\;+\;OH^-\,_{\textit{(aq)}}\\\\ \left [ H_3O^+ \right ]\cdot \left [ OH^- \right ]=\mathbf{10^{-14}\;M^2} \end{array}\\\\ \textup{Ved tilf\o rsel af }H_3O^+&\textup{forskydes den oprindelige ligev\ae gt mod venstre under forbrug af }OH^-\\ \textup{indtil en ny ligev\ae gt}&\textup{har indstillet sig.}\\\\ \textup{Ligev\ae gtskonstanten}&\textup{\ae ndres ikke.}\\\\ \textup{Derfor \ae ndres}&\left [ OH^- \right ]\textup{ fra }10^{-7}\;M\textup{ til noget meget mindre godt nok under forbrug af }H_3O^+\\ \textup{som er tilf\o rt i} &\textup{\textbf{overskud}, hvorfor restkoncentrationen af }H_3O^+\textup{ vil v\ae re langt over demivands }10^{-7}\;M.\\\\ pH\textup{ vil derfor v\ae re}&\textup{meget mindre end 7.} \end{array}


Skriv et svar til: Syre/base pH . Autohydronolyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.