Biologi

Åndedrætssystemets opbygning

18. november 2020 af AreeyaAA22 - Niveau: C-niveau

Hej, 

Jeg har flere spørsmål som jeg ikke kan finde svare, og håbes at nogen har lyst at hjælpe mig.

min spørgsmål;

Er åndedrætssystemets og blodkredsløbet er de samme ord elles ej?

Redgørelse for åndedrætssystemets opbygning og funktion

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. november 2020 af BuusNu

Er åndedrætssystemets og blodkredsløbet er de samme ord elles ej?

- Nej. Du skal tænke på de funktionelle evner, når der refereres til et system. Hvis du skal differentierer mellem to systemerne, så skal du ikke tænke så meget på det anatomiske, men det interessante er at betragte dets fysiologiske egenskaber (dog bemærk at anatomien ofte dikterer rammerne for fysiologien, fx lungernes volume bestemmer lungernes evne til at optage ilt).

Åndedrætssystemet (respiratoriske system) omhandler de organer, som bruges til at trække vejret med, mens blodkredsløbet (kardiovaskulære system) omhandler systemet af blodkar og organer, der bringer ilt via blod.

Redgørelse for åndedrætssystemets opbygning og funktion

En wiki søgning kan hurtig besvarer dette: https://en.wikipedia.org/wiki/Respiratory_system


Svar #2
19. november 2020 af AreeyaAA22

Tak?????? for hjælpe

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. november 2020 af DrNielsen

Om end jeg vil give #1 ret langt hen af vejen, så bemærkes det at det er misvisende at sige lungernes anatomi dikterer rammerne for fysiologien. Det er en meget modificeret og forenklet sandhed :-)

Du viker stadig tvivlende. Er der mere du er i tvivl om?


Svar #4
20. november 2020 af AreeyaAA22

Hej igen,

Tak at høre fra dig

jeg har flere spørgsmål som jeg venter for jer at hjælpe mig:

1) En forklaring af hvliken  funktion ilt har i kroppens celler. Forklar hvordan man kan måle en persons iltoptag?

2) En vurdering af hvilken betydning øget motion har  for åndrætssystemet og kroppens iltoptagelse?

3) en vurdering af unge dannkeres kondital  og den effekt har på vores sundhed?

Jg håber at jeg har e god humør at hjælpe mig med det.

PÅ forholde tak igen


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. november 2020 af DrNielsen

1) Respiration og forbrænding. Cykelergometer.

2) Forbedrer.

3) Klar effekt på sundhed. Associeret med nedsat risiko for livstilssygdomme.

Det er meget omfattende spørgsmål du stiller. Jeg er heller ikke interesseret i at lave din opgave.

Kom med dine forslag eller stil konkrete spørgsmål, så skal jeg hjælpe dig videre :-)


Skriv et svar til: Åndedrætssystemets opbygning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.