Matematik

Ligninger

21. november 2020 af UCL (Slettet) - Niveau: C-niveau
Jeg er ved at øve flere ting indenfor c- niveau også. Ligningen i den vedhæftet fil har jeg virkelig brug for hjælp til at forstå ? Nogle herinde der vil hjælpe? Det haster ikke, men vil gerne have et svar på det . Hvorfor siger man :3x-x=X-1-x? Betyder det at det som står på begge steder af lighedstegnet er det samme?nogle der vil forklare hvorfor man skal sige - 3x-x? Og tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. november 2020 af mathon

Når der oprindelig var lighed, er der stadigvæk lighed, når "der gøres det samme" på begge sider af lighedstegnet.


Svar #2
21. november 2020 af UCL (Slettet)

Men hvorfor siger man x-1-x på højre side så?

Svar #3
21. november 2020 af UCL (Slettet)

Jeg har kigget på ligningen igen nu- og forstå det godt. Tak . X^4 = 81. Det er ikke 1. gradsligning så? Hvordan kan man løse ligningen ?

Brugbart svar (0)

Svar #4
21. november 2020 af ringstedLC

Uddrag 4. roden på begge sider af lighedstegnet.


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. november 2020 af mathon

                  \small \begin{array}{llllll} x^4 = 3^4\\\\ x=\mp3 \end{array}


Svar #6
21. november 2020 af UCL (Slettet)

Det forstår jeg ikke helt , kan du forklare det lidt mere? ... hvordan kommer du frem til at skrive 3?? Skal man kigge på eksponenten også vide at et : tal gange med sig selv 4 gange skal give 81. X^4= 81, her er det 3, . eller er der en måde at udregne det lidt lettere på. ?

Brugbart svar (1)

Svar #7
22. november 2020 af Anders521

#6 

Det forstår jeg ikke helt, kan du forklare det lidt mere? ... hvordan kommer du frem til at skrive 3??

Bemærk at i ligningen x4 = 81, er tallet 81 = 9·9 = 32·3= 34. Derfor skrives x4 = 34.


Svar #8
22. november 2020 af UCL (Slettet)

Tak igen for rigtige gode svar... det eneste jeg egentlig gerne lige vil vide ift denne ligning er om man kan få meget sværer form for ligninger . X^118 ... eller et eller andet som vil være lidt sværer at regne ud en lommeregner til eksamen på b niveau

Brugbart svar (0)

Svar #9
22. november 2020 af ringstedLC

Du får ikke brug for en lommeregner til den del af eksamen, der er "uden hjælpemidler" og til den anden kan/skal din CAS anvendes. Så prøv først "i hånden" og brug så CAS til at kontrollerer.

CAS, Formelsamlingen og papir/blyant er dine eneste venner til eksamen.


Skriv et svar til: Ligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.