Kemi

pH - Titrering. Ligevægte

21. november 2020 af Mushface - Niveau: B-niveau

Hej.

Ved titrering af citronsyre H3C6H5O7 i en vandlig opløsning.

H3C6H5O7 har en Ks = 7,41*10-4 M.

Har så lært, at når vi titrere med NaOH . Da vil OHreagerer med Kv (vandets ionprodukt). Som vil blive forskudt mod reaktantsiden altså H2O . Og som et resultat heraf, vil Ks for H3C6H5O7 forskydes mod højre, og der vil blive dannet H3O. Og man vil derfor ikke så nogen dramatisk stigning i pH , før end alle Hydroner fra første pKs (del reaktion) af H3C6H5O7 er indtruffet.

Jeg er med på, at citronsyrer agerer som en puffer da de ligger forholdsvis tætte(pKs værdierne).

Men her kommer spørgsmålene:
 

- Vil den korresponderende base af syrene ikke reagerere med vand og danne endnu en ligevægt Kb. 

Man kunne fx forstille sig, en tilsætning af basen NH+ H2O = NH4+ + OH- .

Her vil NHreagerere med vand, 
Vil den korresponderende svage syre NH4^+ ikke reagerer med vand også i en ny Ks - her blot for NH4^+ . Og så fremdeles ????
 


Syntes ikke jeg er stødt på den slags beregninger i forbindelse med opløsning på dette emne ? .. 

Nogen der kan komme med en uddybende forklaring.??


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. november 2020 af mathon

De tre H+-ioner på citronsyrens carboxylgrupper fraspaltes samtidigt under en citronsyretitrering, hvorfor der kun vises ét ækvivalenspunkt. Citronsyres korresponderende base kaldes citrat.

 Da vil OHreagerer med Kv (vandets ionprodukt). - hvilket er noget vrøvl.
Titrators OH- reagerer med citronsyrens syrebrint under dannelse af vand.

Kforskydes ingen steder, men citronsyrens ligevægt i vand forskydes ved tilsætning af NaOH.
 


Svar #2
21. november 2020 af Mushface

Tak for svar.

Jeg spørger ud fra følgende tekst som giver mig indtrykket af , at tilsætning fra tritrator reagerere med Kv (ligevægt 2), og derefter forskyder Ks(ligevægt 1).

TEKST:
Man skal huske, at når vi skriver reaktionen mellem syren og hydroxid består denne reaktion faktisk af 2 delreaktioner, nemlig:
Ligevægt 1: H3C6H5O7(aq) + H2O(l) D H2C6H5O7¯(aq) + H3O?(aq), KS(H3C6H5O7)=7,41*10-4M
Ligevægt 2: H2O(l) + H2O(l) D H3O?(aq) + OH¯(aq)
Ligevægt 1 danner oxonium ioner, som derefter påvirker ligevægt 2. Når vi tilsætter hydroxid, påvirker vi ligevægt 2, der så går tilbage og forskyder ligevægt 1. Dermed fastholdes koncentrationen af oxonium ioner (næsten), hvilket giver en svag stigning i pH.
Dette sker indtil alle reaktanter i ligevægt 1 er opbrugt. Nu kan den ligevægt ikke længere danne oxonium ioner, og derfor vil vi ikke kunne fastholde pH, der så stiger dramamtisk.
Citronsyre har dog 3 sådanne ligevægte, og her vil en ny hydron-afgivelse overtage fastholdelsen af pH, når man har forbrugt alle hydroner fra ligevægten inden.


Citronsyre har dog 3 sådanne ligevægte, og her vil en ny hydron-afgivelse overtage fastholdelsen af pH, når man har forbrugt alle hydroner fra ligevægten inden." Tekst slut.

Det kan godt være jeg tolker teksten forkert. 
Men jeg undres også over følgende:


Hvordan kan dannelse af vand fra ligevægt 2 (Kv) , forskyde ligevægt 1 Ks , når vi arbejder med vand som opløsningsmiddel og vand derfor altid er sat til 1. ?.


 


Skriv et svar til: pH - Titrering. Ligevægte

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.