Kemi

opløslighed

29. november 2020 af Stjerneskud2016 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej.

Jeg er i tvivl om havd jeg skal igge på når jeg skal svare på spørgsmålet. De jeg tænker må være svaret er at man skal blande det sammen med det stof som har den højeste opløslighedsprodukt. Jeg kan ikke stof b) og d) i tabellen over opløslighedsproduktet men NaOH må have en relativ høj opløslighedsprodukt da den indeholder -OH. Kan man så sige at man skal tilsætte NaOH for at der bliver dannet Ca2+ og OH-?

Vedhæftet fil: opløslighed.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. november 2020 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. november 2020 af mathon

                \small \begin{array}{lllll} a)\\\\ d) \end{array}


Svar #3
29. november 2020 af Stjerneskud2016

Tak.

Er det fordi de har det højeste opløslighedsprodukt eller hvorfor?

mathon


Brugbart svar (1)

Svar #4
29. november 2020 af mathon

\small \small \small \small \small \begin{array}{lllll}a)\\& \textup{Opl\o seligheden} \textup{ er opgivet pr. liter, hvorfor opl\o seligheden }\\& \textup{stiger ved tils\ae tning af vand.} \\\\\\ b)\\&C{O_3}^{2-}\textup{ er en}\textup{ middelst\ae rk base}\\ \textup{hvorfor}\\& CaCO_3\,_{\textit{(s)}}\;\rightleftharpoons \;Ca^{2+}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;C{O_3}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\qquad \textup{forskydes mod h\o jre}\\ \textup{ved tils\ae tning af }HS{O_4}^-\textup{:}\\& HS{O_4}^-\;+\;C{O_3}^{2-}\;\longrightarrow \;S{O_4}^{2-}\;+\;HC{O_3}^- \\\\ \textup{med stigende opl\o selighed}&\textup{af }C{O_3}^{2-}\textup{ til f\o lge.} \end{array}


Svar #5
29. november 2020 af Stjerneskud2016

når du opskriver reaktionen ved tilsætning af HSO_4-, Hvordan ved man at HSO4- reagerer med CO3^2- og ikke Ca^2+?

mathon


Svar #6
29. november 2020 af Stjerneskud2016

Bare glem det. Jeg forstår det godt nu. Det er fordi Ca2+ er et grundstof, men HSO_4^- vil gerne reageremed en base og ikke et grundstof

mathon


Skriv et svar til: opløslighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.