Kemi

Mængdeberegníng

02. december 2020 af AreeyaAA22 - Niveau: B-niveau

Hej , der er nogen kan hjælpe mig, som jeg kan ikke side mere i min stole.

Min spørgsmål er: 

Hvorgan vi kan udgangpunkt at beregne af mængde af ethanol og Cr2O72- , og hvor mange mol skal bruge til  molforholde? 

Vi har lavet forsøg " bestemmelse af ethanolindhodet"

Hvis nogen kan vide og kende denne forsøg, kan de være hjlæpe mig.

På forhold tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. december 2020 af janhaa

reaction ?


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. december 2020 af janhaa

the whole problem?


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. december 2020 af mathon

Du skal først afstemme redox-reaktionen.

                     \small \begin{array}{lllll} RCH_2OH\;+\;Cr_2{O_7}^{2-}\;\longrightarrow \;RCHO\;+\;Cr{^{3+}} \end{array}


Svar #4
02. december 2020 af AreeyaAA22

Så hvor mange mol skal tilsæt af ethanol

Svar #5
02. december 2020 af AreeyaAA22

Jeg har fået

8h+ +3RCH2OH+cr2O7 2- ~>3RCHO +Cr3+ + 7H2O

Er det rigtigt?


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. december 2020 af Stræbende

Vi har reaktionen:

\small \begin{array}{lllll} RCH_2OH\;+\;Cr_2{O_7}^{2-}\;\longrightarrow \;RCHO\;+\;Cr{^{3+}} \end{array}

Vi tildeler oxidationstal:

R\frac{-1}{C}\frac{+1}{H_2}\frac{-2}{O}\frac{+1}{H}\;+\frac{+6}{Cr_2}\frac{-2}{{O_{7}}^{2-}}\;\rightarrow R\frac{+1}{C}\frac{+1}{H}\frac{-2}{O}\;+\frac{3+}{Cr^{3+}}

C-atomet stiger i OT med +2 (oxideret).

\small \mathbf{O:} R\frac{-1}{C}\frac{+1}{H_2}\frac{-2}{O}\frac{+1}{H}\;\;\rightarrow R\frac{+1}{C}\frac{+1}{H}\frac{-2}{O}\

Cr-atomet falder i OT med -3 (reduceret):

\small \mathbf{R:} \frac{+6}{Cr_2}\frac{-2}{{O_{7}}^{2-}}\;\rightarrow\frac{3+}{Cr^{3+}}

Vi afstemmer, så stigning i OT er lig fald i OT:

\small \begin{array}{lllll}3\; RCH_2OH\;+\;Cr_2{O_7}^{2-}\;\longrightarrow 3\;RCHO\;+2\;Cr{^{3+}} \end{array}

Vi opskriver den samlede ladning på venstre og højre side. På venstre er den samlede ladning: -2. På højre side er den samlede ladning +6. [Jeg antager at reaktionen foregår i sur opløsning]. Vi afstemmer med H+.

\small 8\;H^+\;+\begin{array}{lllll}3\; RCH_2OH\;+\;Cr_2{O_7}^{2-}\;\longrightarrow 3\;RCHO\;+2\;Cr{^{3+}} \end{array}

Vi afstemmer H-atomet ved at tilføje vand.

\small 8\;H^+\;+\begin{array}{lllll}3\; RCH_2OH\;+\;Cr_2{O_7}^{2-}\;\longrightarrow 3\;RCHO\;+2\;Cr{^{3+}} \end{array}+7\;H_2O

Vi kontrollere at O-atomet er afstemt og derfor har vi afstemt redoxreaktionen korrekt.


Svar #7
03. december 2020 af AreeyaAA22

Tak for din hjælp. Men min spørgsmål er, hvor mange mol af ethanol skal jeg bruge til mægdeberegning? For eksemple at finde molære masse og ækvivalent stofmægde og masse samt mol forhold
Så kan du være sød og hjælpe videre , som jeg kan dyppe forstå med det.
Vh

Brugbart svar (0)

Svar #8
03. december 2020 af mathon

\small \begin{array}{llllll} 3\,CH_3CH_2OH\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Cr_2{O_7}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;8\,H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;3\,CH_3CHO\,_{\textit{(aq)}}\;+\;2\,Cr^{3+}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;7\;H_2O\,_{\textit{(l)}}\\\\ \textup{af reaktionsligningen}\\ \textup{afl\ae ses reaktanternes }\\\textup{molforhold:}\\\qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad CH_3CH_2OH:K_2Cr_2O_7=3:1 \end{array}


Skriv et svar til: Mængdeberegníng

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.