Matematik

Gør rede for mindst 2 metoder for om en linje er tangent til en cirkel

15. december 2020 af matiashaabet - Niveau: B-niveau

Hej allesammen,

Jeg er ved at forebrede mig til eksamen, hvor overskriften er en del af en af spørgsmålene. Jeg har allerede følgende 2 metoder:
Beregn tangent til cirkel: Jeg udregner hældningskoeeficienten og ved at a*c=-1 hvis linjen er ortogonal på stykket mellem centrum og punktet på cirklen.

Formel for afstand mellem punkt og linje: Jeg bruger formlen for afstand mellem punkt og linje.

Findes der flere metoder, passende til mit niveau? Jeg tænkte om man kunne bestemme koordinatsættet til skæringspunkterne og derudfra vurdere om der var 0, 1 eller 2 skæringspunkter, men jeg kan umiddelbart ikke få det til at gå op.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. december 2020 af StoreNord

En linje er tangent til en cirkel, hvis, og kun hvis den er vinkelret på cirklens radius.
En linje er tangent til en cirkel, hvis, og kun hvis de kun har eet punkt fælles.


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. december 2020 af AMelev

#0 Din ide med at fastlægge antal skæringspunkter er fin. Hvad er det, du ikke "kan får til at gå op"?


Svar #3
18. december 2020 af matiashaabet

#2

Jeg kan bare ikke regne skæringspunkterne ud i hovedet. Det er svært med så "komplekse" ligninger som cirklens ligning


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. december 2020 af StoreNord

Så prøv med papir og blyant.


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. december 2020 af AMelev

y = a·x + b indsættes i cirklens ligning, og løs den som en andengradsligning mht. x.

Tag fx eksempel cirkel: x2 + 2·x + y2 - 4y - 4 = 0 og linjerne: y = 2x - 2, y = 0 og y = x - 3


Skriv et svar til: Gør rede for mindst 2 metoder for om en linje er tangent til en cirkel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.