Matematik

efterspørger facit til integraleopgaver

28. december 2020 af Hallo12344321 - Niveau: A-niveau

Hej,

Jeg skal op til eksamen om ikke så lang tid, så det her er de sidste opgaver som jeg vil efterspørge facit til. Det er blot for at sammenligne det jeg laver med det rigtige resultat og finde fejlen, så jeg kan lærer af det.

På forhånd tak: :)

Vedhæftet fil: efterspørger facit.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
28. december 2020 af Anders521

#0 Du kan jo bruge dit CAS-værktøj til at finde facit til (del)opgaverne.


Brugbart svar (1)

Svar #2
28. december 2020 af mathon

Du fik rigelig med hjælp i
                     https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1990724#1991544

men har endnu ikke "dokumenteret" tilegnelsen af integration ved brug af substitution samt differentiation af sammensat funktion, hvorfor du ikke kan hjælpes effektivt.


Svar #3
28. december 2020 af Hallo12344321

Det tænkte jeg ikke på af en eller anden grund. Det er nok fordi vi fik afvide at vi aldrig må bruge nspire til disse opgaver, og derfor har jeg ikke tænkt over det. Ejjj, men det var sødt af jer at hjælpe. Mange tak. 


Svar #4
28. december 2020 af Hallo12344321

Nu har jeg forsøgt med nspire til den første opgave a opg 3, hvor jeg bruger substuiton. Det gik fint indtil jeg skulle integrere e^x^2+2. Kan du hjælpe med at integrere den? Så burde jeg selv kunne kalre de resterende opgaver :)

Vedhæftet fil:hvordan.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #5
28. december 2020 af mathon

Du skal netop ikke integrere  ex^2+2, når du bruger substitution, hvilket er den samme vildfarelse, som i din foregående lange tråd.


Svar #6
28. december 2020 af Hallo12344321

Men jeg har integret i alle subsitiontonsopgaver og fået det rigtige resultet. Kan også godt se at du har integret. Hvordan er du ellers komme fra cos til sin(se vedhæftet)

og til opg 3b er vi enige om at der vælges at u skal være x, da det ikke gør udtrykket simpler at vælge u=cos(2x). Og cos(2x) bliver ikke værre af at blive integrert

Vedhæftet fil:integrer.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #7
28. december 2020 af mathon

\small \begin{array}{lllll}& \int x\cdot e^{x^2+2}\,\mathrm{d}x=\int e^{x^2+2}\,x\,\mathrm{d}x\\\\ \textup{nu s\ae ttes }&u=x^2+2\\ \textup{og dermed:}\\& \begin{array}{lllll} \frac{\mathrm{d} u}{\mathrm{d} x}=2x\\\\ \mathrm{d} u=2x\,\mathrm{d} x\\\\ \frac{1}{2}\mathrm{d} u=x\,\mathrm{d} x \end{array}\\\\ \textup{som ved substitution}\\ \textup{giver:}\\& \begin{array}{lllll} \int e^{x^2+2}x\,\mathrm{d}x=\int e^{u}\cdot \frac{1}{2}\,\mathrm{d}u=\frac{1}{2}\int e^u\,\mathrm{d}u=\frac{1}{2}\cdot e^u+k=\frac{1}{2}\cdot e^{x^2+2}+k \end{array}\end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. december 2020 af mathon

I 3b
         sættes u = 2x

og prøv så selv.

Ingen er interesseret i, at denne tråd grundet din manglende faglighed også svulmer op til 49 punkter.


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. december 2020 af ringstedLC

#3

Det tænkte jeg ikke på af en eller anden grund. Det er nok fordi vi fik afvide at vi aldrig må bruge nspire til disse opgaver, og derfor har jeg ikke tænkt over det. Ejjj, men det var sødt af jer at hjælpe. Mange tak. 

Forbuddet mod CAS skal tvinge Jer til at være hjemme i FS. Og til at bruge hovedet, før I bruger knapperne.

"Legal" fremgangsmåde v. uden hjælpemidler-afleveringer.:

- Løs opgaven i hånden. Tjek m. CAS eller "gør-prøve"-metoden.

- Hvis løsning og CAS ikke stemmer gås mellemregninger efter.

- Ved ingen synlige fejl kan opgaven måske deles op i mindre stykker. Tjek m. CAS.

Husk: Dit resultat og CAS kan godt være det samme, men blot se forskellige ud, hvis du fx ikke har reduceret færdigt.


Svar #10
28. december 2020 af Hallo12344321

Beklager, men jeg har ikke haft det største udbytte af dette emne på skolen på grund af onlineundervisning. Jeg har derfor set en masse youtubevideoer på engelsk, og engelsk er jeg ikke særlig god til. Jeg gør mit bedste og jeg ligger stor pris idet at i forsøger at hjælpe. Så mange tak :)


Skriv et svar til: efterspørger facit til integraleopgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.