Dansk

Analyse af "lyset" - Johannes Møllehave

13. januar 2021 af Bertilplatz - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg er i gang med at analyserer Digtet "Lyset" og mangler hjælp. Hvornår er digtet skrevet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. januar 2021 af Stygotius

Du er nødt til at fortælle hvem der har skrevet dette digt.


Svar #2
13. januar 2021 af Bertilplatz

Det står i overskriften. Johannes møllehave 


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet)

“at analysere” en hjælp til næste gang kunne være at sætte kysse, smile, spise ind. Har du mulighed for at uploade teksten, måske er der en indikator i teksten, som er karakteristisk for tidsperioden.

Brugbart svar (1)

Svar #4
13. januar 2021 af DrNielsen

Jeg kan ikke lige finde et nøjagtigt årstal. 

Men han er født i 1937 og har haft sin debut i 1974. Et forsigtigt bud ville nok være at det er skrevet efter 1974. Jeg ved ikke om sådan en information står anført i eksempelvis fysiske digtsamlinger eller lignende. 


Svar #5
13. januar 2021 af Bertilplatz

Mange tak DrNielsen. Det kunne så sandelig bruges

Brugbart svar (0)

Svar #6
13. januar 2021 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #7
13. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet)

?, Jeg bemærkede ikke, at jeg sat anførelsestegn ved spise, men ved analysere. Pointen her var at belyse problematikken for mange dansker omkring nutids-r. Hm, men da der står “at” skal det altid skrives som infinitiv, det bør være huskereglen.

Brugbart svar (1)

Svar #8
13. januar 2021 af DrNielsen

Ad 6:
Et godt gammeldags trykt eksemplar - ikke digitalt.

Brugbart svar (0)

Svar #9
13. januar 2021 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #10
13. januar 2021 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #11
13. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet)

Jeg kunne tilsvarende betvivle din visdom samt uddannelses baggrund, når du undlader kolon og har mellemrum samt komma og bindestreg vilkårligt’

Brugbart svar (1)

Svar #12
13. januar 2021 af DrNielsen

Ad 9:

Det er korrekt. Sagen er den at jeg ikke er klar over om disse er udgivet digitalt.

Og så stopper vi her. Trådstarter har tilkendegivet at denne ikke er i tvivl om hvad jeg skriver. Lad os nu ikke forpeste endnu en tråd med grammatisk mundhuggeri. Den gode trådstarter spurgte til udgivelsesåret på et digt - ikke mine formidlingsevner.

Hvis hele svaret i nummer 9 er henvendt til mig har du i øvrigt fejlciteret mig.


Brugbart svar (1)

Svar #13
13. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet)

Enig, det er dog blot bemærkelsesværdig Stygotius skal korrekse folk, når han selv er elendig til at stave. Anføresestegn, hvad pokker er det? Jeg har dog hørt om: Anførselstegn.


Brugbart svar (0)

Svar #14
13. januar 2021 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #15
13. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet)

Jeg har i hvert fald lært at give mig tid til at gennemgå, hvad jeg skriver. Det har du nok ikke gjort meget af på din ”videregående uddannelse.” I øvrigt skal dit punktum være indenfor anførelsestegnet, hvilket du heller ikke har lært på din “videregående uddannelse.”

Brugbart svar (0)

Svar #16
14. januar 2021 af Moderatoren

Sådan Stygotius, så fik du nok engang skabt dårlig stemning og skræmt endnu en person væk. Jeg har slettet dine indlæg, som på ingen måde hjælper nogen – og slet ikke trådstarter. Og hvis nogen svarede, som du i #1, så ville du sikkert have anbefalet dem et læsekursus.

Du bedes venligst huske kun at skrive i de tråde, hvor du vil hjælpe trådstarter.

Absalon1201, vi håber, at du kommer tilbage. Du skal ikke lade dig skræmme af Stygotius.


Skriv et svar til: Analyse af "lyset" - Johannes Møllehave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.