Matematik

Brug for hjælp til at tegne funktion

16. januar 2021 af UCL (Slettet) - Niveau: B-niveau
Jeg har fået opgaven vedhæftet . Jeg har tænkt at jeg først skal starte a).med at tegne grafen ind . Men jeg ved ikke helt hvordan jeg gør det i geogebra. Hvordan trykker man kvadratroden af x ? Og hvordan kan jeg løse ligningen f’(x) = 0. Jeg kan ikke helt huske det nu . Håber i kan se billedet

Svar #1
16. januar 2021 af UCL (Slettet)

.

Svar #2
16. januar 2021 af UCL (Slettet)

..

Svar #3
16. januar 2021 af UCL (Slettet)

Undskyld nu har jeg skrevet det ind som wordfil

Vedhæftet fil:Opgave 7..docx

Svar #4
16. januar 2021 af UCL (Slettet)

Jeg ved at opgave b kan man skrive ned i wordmat, ved at trykke på løs ligning, og sætte kolon. Men jeg ved simpelthen ikke helt hvorfor det ikke helt fungerer. Der er ikke en som har lyst til at kort at fortælle i trin , hvad man skal gøre?


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. januar 2021 af ringstedLC

#0: I GG skrives kvadratrod som sqrt(<x>), (sqrt ≈ squareroot). Eller brug: x½.

I GG isoleres variable med:

\begin{align*} \text{I CAS}: \text{Beregn}\bigl(\;<\!\text{ligning med \textit{x}}\!>\;\bigr) & \quad\text{eller\,: Beregn}\bigl(\;<\!\text{ligning}\!>,\;<\!\text{Variabel}\!>\bigr) \\ \text{Beregn}\bigl(x^2=4\bigr) &\Rightarrow \left \{ x=-2,\;x=2 \right \} \\ \text{Beregn}\bigl(x^2=4+a, \,a\bigr) &\Rightarrow \left \{ a=x^2-4 \right \} \\ \text{Beregn}\bigl(x^2=4+a, \,x\bigr) &\Rightarrow \left \{ x=-\sqrt{a+4},\;x=\sqrt{a+4} \right \} \end{align*}

Eller:

\begin{align*} \text{I CAS}: \text{L\o sninger}\bigl(\;<\!\text{Ligning}\!>\;\bigr) & \quad\text{eller\,: L\o sninger}\bigl(\;<\!\text{Ligning}\!>,\;<\!\text{variabel}\!>\bigr) \\ \text{L\o sninger}\bigl(x^2=4\bigr) &\Rightarrow \left \{ -2,\;2 \right \} \\ \text{L\o sninger}\bigl(x^2=4+a, \,a\bigr) &\Rightarrow \left \{ x^2-4 \right \} \\ \text{L\o sninger}\bigl(x^2=4+a, \,x\bigr) &\Rightarrow \left \{ -\sqrt{a+4},\;\sqrt{a+4} \right \} \\\\ \text{I "Input:"}: \text{Samme kommandoer, men andre variabler end }&x,\;y,\;z \text{, kr\ae ver, at de f\o rst defineres.} \end{align*}


Svar #6
17. januar 2021 af UCL (Slettet)

RingstedLC tak igen! Det er bare sådan at jeg desværre ikke rigtig forstår det som du gennemgår, selvom jeg har forsøgt at kigge på det flere gange nu. Vi har en meget kort gennemgang af hvordan vi skal lave opgaven. Jeg ved ikke om det er bedre at indsætte hele den skr. for måske kan du bage scrolle på link til opgave 7 og kigge med der. Men jeg skal vist bare sætte f’(x) ... den første ligning ind også trykke f’(x) ind også burde den selv kunne regne den ud.

Svar #7
17. januar 2021 af UCL (Slettet)

Jeg indsætter gerne hele matematik afleveringen hvis det ikke er helt klart hvad det er jeg spørger om hjælp til, og tak fordi du vil hjælpe. Synes den her opgave er lidt svær

Svar #8
17. januar 2021 af UCL (Slettet)

....

Brugbart svar (0)

Svar #9
17. januar 2021 af ringstedLC

#6: Vedhæft gode retvendte billeder af hele opgaven.


Svar #10
17. januar 2021 af UCL (Slettet)

Det her er hele aflveringen. Allerførst i opgaven er der en videointroduktion samt hvordan opgaven skal laves i geogebra. Jeg ved stadig ikke helt hvordan jeg skal tegne grafen i geogebra. Men har sværest ved spørgsmål b. Jeg vedhæfter også lige den spørgsmål b i opgave 7 som jeg har lavet, men som jeg ikke ved er rigtig eller ej, som word dokument

Vedhæftet fil:Afleveringsopgave 7.pdf

Svar #11
17. januar 2021 af UCL (Slettet)

Det er opgave 7.a jeg har forsøgt at lave. Men jeg ved det er forkert.. Jeg har anvendt x 1/2 i stedet for kvadratroden, som dit svar i #5.  

Jeg ved ikke hvordan jeg kan skrive det hele: f(x)  =  1/x      + 2* √x,      x>0


Svar #12
17. januar 2021 af UCL (Slettet)

Jeg kan desværre ikke vedhæfte filen fra geogebra. 

Men her opgave b som jeg prøver at lave også

Vedhæftet fil:Opgave 7, a og b.docx

Brugbart svar (1)

Svar #13
17. januar 2021 af ringstedLC

Med GG:

a) I "Input:" skrives:f(x)=1/x+2 sqrt(x),  x > 0 kan udelades.

eller f(x)=x-1+2 x0.5

Det giver en graf for f.

b) I "Input:" skrives:f '(x)=afledede(f)

Det giver en graf for f '. Nu har du flere muligheder for at løse ligningen:

- Når f '(x) = 0 skærer den x-aksen. Brug skæringsværktøjet. Løsningen er x-koordinaten af sk.-punktet.

- Brug rødderværktøjet

- Samtidig har f et ekstremum. Brug ekstremumværktøjet

- I "Input:" skrives: beregn(f ' =0). I Algebravinduet fås så en liste med elementet x = ?

Husk at skrive hvad du gør!


Brugbart svar (0)

Svar #14
17. januar 2021 af ringstedLC

Alternativ med håndkraft:

\begin{align*} f(x) &= \frac{1}{x}+2\cdot \sqrt{x}\;,\;x>0 \\ f'(x) &= \left (\frac{1}{x}\right )'+\left (2\cdot \sqrt{x}\right )' \quad \text{findes i FS!} \\ f'(x)=... &= 0 \\ x &= \;? \end{align*}


Svar #15
17. januar 2021 af UCL (Slettet)

#13. Mange tak igen

a) I "Input:" skrives:f(x)=1/x+2 sqrt(x),  x > 0 kan udelades.

eller f(x)=x-1+2 x0.5

Nu har jeg kopieret det > f(x)=1/x+2 sqrt(x) ind i indput....  så det er grafen f


Svar #16
17. januar 2021 af UCL (Slettet)

Kan man ikke lave spørgsmål b i wordmat løs som ligning...? det er sådan vi har fået forklaret den. Ved du evt. hvordan man gør det? (eller gider at forklarer det i trin)

Jeg har selv gjort det, men ved ikke om det er rigtigt. Det står i dokumentet i svar #10

f' (x)=            0 x∈R Alle tal er løsning til ligningen


Brugbart svar (1)

Svar #17
17. januar 2021 af ringstedLC

#16: Helt sikkert. Men min Wordmat gider bare ikke at regne.

∈ R ser ikke rigtigt ud. Sørg for at '(x) er magen til GG's og er defineret (:=).


Svar #18
17. januar 2021 af UCL (Slettet)

Det er jo så også helt i orden. De programmer kan være lidt drilske engang i mlm . Når du skriver GG’s så er jeg bare desværre ikke helt med ? Hvad mener du med det, hvis du skal forklarer det endnu mere :) end du allerede har gjort

Brugbart svar (0)

Svar #19
17. januar 2021 af ringstedLC

Se #13 b)


Svar #20
17. januar 2021 af UCL (Slettet)

I "Input:" skrives:f '(x)=afledede(f)

Det giver en graf for f '. Nu har du flere muligheder for at løse ligningen:

- Når f '(x) = 0 skærer den x-aksen. Brug skæringsværktøjet. Løsningen er x-koordinaten af sk.-punktet.

- Brug rødderværktøjet

- Samtidig har f et ekstremum. Brug ekstremumværktøjet

- I "Input:" skrives: beregn(f ' =0). I Algebravinduet fås så en liste med elementet x = ?
Jeg har kigget alle dine svar igennem . Men jeg har bare spørgsmål til det meste du skriver :) håber det er ok. Jeg skal nu skrive den ‘aflede funktion for f’. Vil det sige jeg skal skrive det i samme dokument jeg lavede spørgsmål a og så bare skrive f’(x) i input nu ? Hvor kan jeg finde skæringsværktøjet / rødderværktøjet i geogebra ?

Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.