Kemi

rumlig form

20. januar 2021 af Clarasorensen - Niveau: C-niveau

Er der en der kan forklare mig hvad der menes med rumlig form. f.eks. skal jeg beskrive H2O´s rumlige form. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. januar 2021 af AngelOneOne

Hej,

Med rumlig form i forhold til molekyler, så menes der deres tredimensionelle form, f.eks. er ethanols (CH3CH2OH) rummelige form:

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
20. januar 2021 af Clarasorensen

men hvis jeg så skal beskrive det til min lærer hvad skal jeg så sige, f.eks. hvis jeg nu skal beskrive ethanols rummelige form skal jeg så sige:

C = 4 bindinger

O=2 bindinger 

H=1 binding?

eller skal jeg sige hvor mange der er af hvert atom? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. januar 2021 af AngelOneOne

Hej,

Den rumlige form, beskriver de vinkler som de forskellige atomer er bundet til hinanden med, og hvilke atomer der går 'ind i' papiret eller 'ud fra' papiret. Det er det man normalt i 2D tegninger, beskriver med kiler (solide eller stiblede) når man tegner dem på papiret - Beskrivelse af bindingstyper (enkelt, dobbelt, tripel) kan ses med de 'blokke' der forbinder atomerne i tegningen. 3D modeller, er også gode til at vise de forskellige typer for isomeri, da man i en 3D tegning, bedre kan visualisere (og kan se den fysiske forskel på molekylerne) for eksempel cis og trans isomeri, eller L- og D- isomeri.

Vand er et molekyle der er planært, så der er ikke nogle atomer der 'stikker ud eller ind' af papiret. Så her skal du beskrive hvordan molekylet ser ud - f.eks. hvor stor er vinklen mellem de to H-bindinger.

Søg eventuelt på google efter "water 3d structure"...

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (1)

Svar #4
21. januar 2021 af AngelOneOne

Hej,

Du skal tænke lidt på det, som at tegne en cykel på et stykke papir, og så beskrive cyklens 3D form, hvor pedalerne og cykelstyret jo går ind og ud af papiret, og forskellige dele af cyklen er monteret i bestemte vinkler i forhold til resten af cyklens dele.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #5
21. januar 2021 af Clarasorensen

nu forstår jeg det, tusind tak 


Skriv et svar til: rumlig form

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.