Dansk

ESSAY OM DIGITAL MOBNING- nogen der kan evaluere det?

21. januar 2021 af Holmermaui - Niveau: 8. klasse

Hej alle sammen. Jeg har skulle lave det her essay om digital mobning det er til D. 25/1-2021. Jeg kunne rigtig godt bruge en evaluering. 

Er digital mobning et problem?

Egentlig ligger jeg bare i min seng. Jeg burde have lagt mig til at sove for længst, min familie ligger allerede og sover. Jeg har det med at tjekke min telefon hver gang jeg får en besked, selv hvis jeg burde ligge og sove. Jeg ligger bare og scroller igennem instagram. Post efter post, de var egentlig ikke relevante for mig. Indtil en notifikation popper op på min skærm, jeg har fået en privat besked. Jeg åbner beskeden og det er endnu en kommentar om hvordan jeg ser ud og at jeg er højere end de fleste andre. Jeg kender egentlig ikke personen. Jeg var aldrig være i den her situation, burde jeg sige det til nogen? Mine venner? måske mine forældre. Det er nok bedst at sige det til nogen. Jeg skriver til min bedsteveninde/ spion om hun kender ham. Vi kommer hurtigt op med en mission, for at finde ud af hvem det her er.  PLanen fejler, jeg vil jo bare vide hvem der kunne finde på sådan noget. Jeg burde være ligeglad for han kender mig jo ikke.. Jeg prøvede at glemme det, men det lykkedes mig ikke.

Det satte mine tanker i gang. Forfølger digital mobning dig, eller kan man bare slukke telefonen og slippe væk fra mobberiet?

Digital Mobning er et problem som er kommet efter man opfandt internettet. Siden da har folk lært at man kan gemme sig bag skærmen, man kan sige hvad man vil og til hvem man vil, uden at der sker noget med en selv. Folk bruger sociale medier eller teknologien til at sige deres meninger. Nogle gange når folk kommer i gang, kan de bare ikke lade være med at skrive. Det er endnu nemmere hvis man ikke kender personen. På mange medier kan man blokere og rapportere en person for dårlig opførsel. Det gør så profilen ikke længere kan komme i kontakt med dig. 

Det er lidt ligesom med mobning i virkeligheden, det er den samme dårlige følelse. Den store forskel som der er på de 2 er at digital mobning ikke går væk. Normal mobning kan nemmere stoppes. På de sociale medier ser man tit diskussioner om hvorvidt digital mobning er et problem. Mange synes ikke det er et problem, det kan godt være fordi de ikke selv har prøvet det eller kan relatere til de, men for dem der kan relatere til det har et svagt punkt for det. De mange mennesker som er triste, de bruger digital mobning til at rive andre ned, hvilket får dem til at være højere oppe end andre. Ved at gøre folk triste river man dem ned, man ødelægger deres selvtillid. Det gør folk usikre på dem selv. Flere gange leder det til sult eller selvmordstanker. 

i 2018 blev der registreret 252 dødsfald på grund af overdosis. En stor del af dødsfaldene er unge og børn. Man ved ikke hvor mange der var af mobning og hvor mange der bare ikke gad livet mere. Så hvis man tror på alle de her undersøgelser, kan man jo godt se at mobning generelt er et problem.

Den klassiske mobning som er ansigt til ansigt opstår typisk fordi at personen gerne vil passe ind. Flere starter mobberierne fordi de er bange for at de kan blive det næste offer. Man tør ikke sige noget til det eller dem, fordi man bliver bange. Igen vil jo stå i den situation. Men hvorfor er digital mobning så stærkt et redskab? Det er man nødt til at finde ud af før man kan forhindre det. 

Så hvordan starter digital mobning og hvorfor?

Jeg tror at det er fordi personen føler sig utilpas og for at de får det bedre skal andre have det værre end dem selv. mObberen vil passe ind, og ved at mobbe en anden person føler de sig større og bedre placeret. Fordi mange ikke tør sige noget til mobberen, fordi de nemlig frygter at være det næste offer.

Teknologien giver mobning retten til at hæve sig til et meget højere niveau. Du kan være hvem du vil, du kan opføre dig som du vil og du kan skrive hvad du vil. Mobberen stopper først når ens offer bukker under, ikke når de flygter, gør sig private eller lukker de sociale medier. MObberen stopper ikke før de er sikre på at den person er lavere end dem. Når det gælder digital mobning er der ikke særlig store konsekvenser for mobberen selv. I forhold til hvis der var en der mobbede dig på skolen, der kunne man nemt pege på hvem det var. Over internettet har du ikke de samme muligheder. Du kan nemt gemme dig bag skærmen, du kan lave et falsk navn eller endda bruge andres billeder og navne.  Når man skriver anonymt til en person kan de ikke gøre noget ved det. Du får ikke medfølelse som hvis du sad overfor en person som blev mobbet.

Flere gange har jeg selv fået beskeder eller kommentarer over internettet, som gjorde ondt. Det kan være en kommentar på et billede og helt ned til en lille grammatisk fejl i et post. En lille ting kan få folk til at skrive de grimmeste ting. Et gammelt post som jeg helst ville have glemt nu kan cirkle rundt på de sociale medier. Man begynder at tvivle på en selv. Har de ret? Skal jeg ændre mig? Måske har de ret. iNtet menneske burde have den følelse indeni.

Tag en gruppechat som eksempel. Man ved at der er en gruppe mennesker som ikke kan lide en. DU ved at de har den gruppe hvor de skriver grimme ting om dig. Den følelse af uvidenhed, som man får. Du ved ikke hvad de skriver, du ved bare at det ikke er noget godt. Det kan gøre meget mere ondt på den person som der bliver mobbet, fordi de jo ikke ved hvad der bliver sagt og om der måske også bliver delt billeder af dem.

Jeg synes klart at digital mobning er den værste form for mobning. Du kan ikke stoppe op og sige præcis hvem der gjorde det. Du kan ikke få lov til at få en pause.

HVad synes du? Er digital mobning et problem?


Skriv et svar til: ESSAY OM DIGITAL MOBNING- nogen der kan evaluere det?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.